Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
Descripción del Articulo
This article studies the effectiveness of websites of Chilean deputies as a communication tool. Researchers conduct a content analysis of the entire website of parliamentarians at two moments: 2015 and 2018. A first fact is that only half of the deputies have a website, rejecting its potential as a...
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Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
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This article studies the effectiveness of websites of Chilean deputies as a communication tool. Researchers conduct a content analysis of the entire website of parliamentarians at two moments: 2015 and 2018. A first fact is that only half of the deputies have a website, rejecting its potential as a communication tool for citizens. In addition, none of the 129 websites analyzed, 66 in 2015 and 63 in 2018, is effective in terms of digital communication, underutilizing the informative and dialogical potential of this tool. The article also provides information about the use of Facebook and Twitter by parliamentarians. In the light of the results, the websites of Chilean deputies are used in the old logic of mass communication that includes a sender and a passive public, contradicting the digital democratization that characterizes the communication of the 21st century. Este artículo estudia la eficacia de los sitios webs de Diputados chilenos como herramienta comunicacional. Los investigadores realizan un análisis de contenido a la totalidad de webs de parlamentarios en dos momentos: 2015 y 2018. Un primer dato es que sólo la mitad de los Diputados tiene sitio web, desechando su potencial como herramienta de comunicación con los ciudadanos. Además, ninguna de las 129 webs analizadas, 66 el 2015 y 63 el 2018, es eficaz en términos de comunicación digital, subutilizando el potencial informativo y dialogante de esta herramienta. El artículo también entrega datos en torno al uso de Facebook y Twitter por los parlamentarios. A la luz de los resultados, los webs y plataformas sociales de Diputados chilenos son utilizados en la lógica antigua de la comunicación de masas que contempla un emisor y un público pasivo, contradiciendo la democratización digital que caracterizan la comunicación del siglo XXI. |
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This article studies the effectiveness of websites of Chilean deputies as a communication tool. Researchers conduct a content analysis of the entire website of parliamentarians at two moments: 2015 and 2018. A first fact is that only half of the deputies have a website, rejecting its potential as a communication tool for citizens. In addition, none of the 129 websites analyzed, 66 in 2015 and 63 in 2018, is effective in terms of digital communication, underutilizing the informative and dialogical potential of this tool. The article also provides information about the use of Facebook and Twitter by parliamentarians. In the light of the results, the websites of Chilean deputies are used in the old logic of mass communication that includes a sender and a passive public, contradicting the digital democratization that characterizes the communication of the 21st century. |
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Las elecciones generales de 2015 (20D) a través de Facebook. Paper Memorias del XXIII Congreso de la Sociedad Española de Periodística. Universidad Miguel Hernández, Elche. Caro, A. (2010). Comprender la Publicidad. Barcelona, España: Editorial Extensiones de Facultat de Comunicació Blanquerna. Universitat Ramón Llul. Cardenas, A., Ballesteros, C., & Jara, R. (2017). Redes sociais e campanhas eleitorais na América Latina. Uma análise comparativa dos casos de Espanha, México e Chile. Cuadernos.info, (41), 19-40. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.41.1259 Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Editorial Alianza. Dader, J. (2001). La ciberdemocracia posible: Reflexión prospectiva a partir de la experiencia en España. CIC Cuadernos de información y comunicación. Vol. 6, pp. 177-219. Dader, J. (2003). Ciberdemocracia y ciberparlamento: El uso del correo electrónico entre los parlamentarios españoles y los ciudadanos comunes (1999-2001). TELOS. 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Abstención política y nuevas formas de participación política de los jóvenes: Análisis comparativo entre Chile y España. Revista Latina de Comunicación Social, vol. 72, pp. 629 - 648. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/072paper/1183/33es.html Uribe, R., Buzeta, C. & Reyes, J. (2017). Personalidad de marca de los partidos políticos en Chile: una mirada desde los ciudadanos más jóvenes. Cuadernos.info, vol. 41, pp. 89-104. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.41.1252 Van Aelst, P. & Walgrave, S. (2004). Limitations and posibilities of the transnational mobilization: the case of E.U. Summit in Brussels. Vila- López N., Aldas-Manzano J. & Amoros-Kern E. (2013). Posicionamiento de marcas políticas a través de la web. Revista de Globalización, Competitividad y Gobernalidad, vol. 7, pp. 16-29. https://doi.org/10.3232/GCG.2013.V7.N1.01 Williams, Ch. & Gulati, G. (2010). Communicating with Constituents in 140 Characters or Less. Working Papers. Paper 43. 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A la luz de los resultados, los webs y plataformas sociales de Diputados chilenos son utilizados en la lógica antigua de la comunicación de masas que contempla un emisor y un público pasivo, contradiciendo la democratización digital que caracterizan la comunicación del siglo XXI.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/129010.26441/RC18.2-2019-A7Revista de Comunicación; Vol 18 No 2 (2019); 139-154Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 139-1542227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1290/1104https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290/1390/*ref*/Achor, N., Nwachukwu P. & Udensi, M. (2017). 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Comprender la Publicidad. Barcelona, España: Editorial Extensiones de Facultat de Comunicació Blanquerna. Universitat Ramón Llul. Cardenas, A., Ballesteros, C., & Jara, R. (2017). Redes sociais e campanhas eleitorais na América Latina. Uma análise comparativa dos casos de Espanha, México e Chile. Cuadernos.info, (41), 19-40. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.41.1259 Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Editorial Alianza. Dader, J. (2001). La ciberdemocracia posible: Reflexión prospectiva a partir de la experiencia en España. CIC Cuadernos de información y comunicación. Vol. 6, pp. 177-219. Dader, J. (2003). Ciberdemocracia y ciberparlamento: El uso del correo electrónico entre los parlamentarios españoles y los ciudadanos comunes (1999-2001). TELOS. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, vol.55. Abril-junio. Dader, J. (2008). El derecho de acceso a la información pública en España: Una víctima de la sensibilidad políticamente correcta. En Sánchez de Diedo, M. 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Recuperado de: http://www.uacm.kirj.redalyc.redalyc.org/articulo.oa?id=29719345017 Resina de la Fuente, J. (2010). Ciberpolítica, redes sociales y nuevas movilizaciones en España: el impacto digital en los procesos de deliberación y participación ciudadana. Mediaciones Sociales, vol. 7, pp 143 - 164. doi:10.5209/rev_MESO.2010.n7.22284 Sampedro, V. (2005). 13M: Multitudes Online. Madrid: Libros de la Catarata. Salinas, P. & Cárdenas, M. (2008). Métodos de Investigación Social. Quito Ecuador: Editorial Quipus. Ciespal. Soengas, X. & Assif, M. (2017). Cyberactivisim in the Process of Political and Social Change in Arab Countries. Comunicar, vol.53, pp. 49-57. https://doi.org/10.3916/C53-2017-05 Sola-Morales, V., y Hernández-Santaolalla (2017). Abstención política y nuevas formas de participación política de los jóvenes: Análisis comparativo entre Chile y España. Revista Latina de Comunicación Social, vol. 72, pp. 629 - 648. 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