THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)

Descripción del Articulo

The present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are bei...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Navarrete Talavera, Patricia, Peralta Kuan, Daniel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Universidad Peruana de ciencias Aplicadas
Repositorio:Revista UPC - La Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/19
Enlace del recurso:https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:vocational development
professional orientation
vocational orientation
university
competences
talent
desarrollo vocacional
orientación profesional
orientación vocacional
universidad
competencias
talento
id 2223-2516_07bf02b213ea19939987be6ca1a1d390
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/19
network_acronym_str 2223-2516
repository_id_str .
network_name_str Revista UPC - La Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
spelling THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)LA UNIVERSIDAD COMO ESPACIO DE INTERVENCIÓN EN ORIENTACIÓN PROFESIONAL: UNA EXPERIENCIA EN LA UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADASNavarrete Talavera, PatriciaPeralta Kuan, Danielvocational developmentprofessional orientationvocational orientationuniversitycompetencestalentdesarrollo vocacionalorientación profesionalorientación vocacionaluniversidadcompetenciastalentoThe present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area.El presente artículo constituye una reflexión acerca de la universidad como un espacio de intervención en la orientación vocacional y profesional. Ha sido realizada a la luz de los trabajos y la discusión teórica actual, tomando como referencia la experiencia desarrollada por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas1. La orientación profesional es una continuación de la orientación vocacional que tradicionalmente se circunscribe al momento de elección de la carrera. En la actualidad dada la acelerada generación de conocimientos y las demandas de capacitación continua, la orientación cobra un papel primordial en la formación profesional de los estudiantes y, por lo tanto, en el sistema universitario que los alberga. Se hace necesaria entonces la elaboración de nuevas propuestas de trabajo que contemplen conjuntamente el modelo educativo, la labor de los docentes, los servicios de bolsa de trabajo y el Área de Orientación.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1910.19083/ridu.3.19Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research]; RIDU - Vol. 3 Nro. 2 julio-diciembre 2007; 20Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; RIDU - Vol. 3 Nro. 2 julio-diciembre 2007; 20Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Revista Digital de Pesquisa em Docência Universitária]; RIDU - Vol. 3 Nro. 2 julio-diciembre 2007; 202223-25162223-2516reponame:Revista UPC - La Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)instname:Universidad Peruana de ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/162https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/661info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T15:30:34Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
LA UNIVERSIDAD COMO ESPACIO DE INTERVENCIÓN EN ORIENTACIÓN PROFESIONAL: UNA EXPERIENCIA EN LA UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS
title THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
spellingShingle THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
Navarrete Talavera, Patricia
vocational development
professional orientation
vocational orientation
university
competences
talent
desarrollo vocacional
orientación profesional
orientación vocacional
universidad
competencias
talento
title_short THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
title_full THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
title_fullStr THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
title_full_unstemmed THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
title_sort THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
dc.creator.none.fl_str_mv Navarrete Talavera, Patricia
Peralta Kuan, Daniel
author Navarrete Talavera, Patricia
author_facet Navarrete Talavera, Patricia
Peralta Kuan, Daniel
author_role author
author2 Peralta Kuan, Daniel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv vocational development
professional orientation
vocational orientation
university
competences
talent
desarrollo vocacional
orientación profesional
orientación vocacional
universidad
competencias
talento
topic vocational development
professional orientation
vocational orientation
university
competences
talent
desarrollo vocacional
orientación profesional
orientación vocacional
universidad
competencias
talento
dc.description.none.fl_txt_mv The present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area.
El presente artículo constituye una reflexión acerca de la universidad como un espacio de intervención en la orientación vocacional y profesional. Ha sido realizada a la luz de los trabajos y la discusión teórica actual, tomando como referencia la experiencia desarrollada por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas1. La orientación profesional es una continuación de la orientación vocacional que tradicionalmente se circunscribe al momento de elección de la carrera. En la actualidad dada la acelerada generación de conocimientos y las demandas de capacitación continua, la orientación cobra un papel primordial en la formación profesional de los estudiantes y, por lo tanto, en el sistema universitario que los alberga. Se hace necesaria entonces la elaboración de nuevas propuestas de trabajo que contemplen conjuntamente el modelo educativo, la labor de los docentes, los servicios de bolsa de trabajo y el Área de Orientación.
description The present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19
10.19083/ridu.3.19
url https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19
identifier_str_mv 10.19083/ridu.3.19
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/162
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/661
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research]; RIDU - Vol. 3 Nro. 2 julio-diciembre 2007; 20
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; RIDU - Vol. 3 Nro. 2 julio-diciembre 2007; 20
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Revista Digital de Pesquisa em Docência Universitária]; RIDU - Vol. 3 Nro. 2 julio-diciembre 2007; 20
2223-2516
2223-2516
reponame:Revista UPC - La Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
instname:Universidad Peruana de ciencias Aplicadas
instacron:UPC
reponame_str Revista UPC - La Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
collection Revista UPC - La Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
instname_str Universidad Peruana de ciencias Aplicadas
instacron_str UPC
institution UPC
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701469624425512960
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).