Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students
Descripción del Articulo
The goal of the research was to determine if the application of the Dutch Van Hiele model to facilitates the advancement of the levels of geometric reasoning of triangles in students in the sixth cycle of regular basic education. The type of research was applied, using as specific methods: the exper...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Repositorio: | Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/587 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | modelo Van Hiele razonamiento geométrico grados de adquisición |
id |
1995-445X_8ea354889bcdb6450c558a2f830db37e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/587 |
network_acronym_str |
1995-445X |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
spelling |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica studentsModelo Van Hiele y niveles de razonamiento geométrico de triángulos en estudiantes de HuancavelicaChavarria-Pallarco, Norman A.modelo Van Hielerazonamiento geométricogrados de adquisiciónThe goal of the research was to determine if the application of the Dutch Van Hiele model to facilitates the advancement of the levels of geometric reasoning of triangles in students in the sixth cycle of regular basic education. The type of research was applied, using as specific methods: the experimental, the statistical and the hypothetical deductive; with a pre-experimental design, with a single group, made up of 29 students from the IE “César Vallejo Mendoza” from the populated center of Viñas, Acobambilla district, province and region of Huancavelica, a pretest and a posttest were applied to this group. The intentional non-probabilistic sampling, the processing and analysis of the results were carried out by applying the statistics. Likewise, the Student's t-test was used to contrast the hypotheses. As a result, we obtained that the application of the Van Hiele model made it easier to advance in the level of geometric reasoning (visualization, analysis and classification), because the calculated Student's t-test was -16, 632, so the null hypothesis was rejected, concluding that there is a significant difference in the means of the degrees of acquisition of the level of geometric reasoning of triangles before and after the application of the Van Hiele model.La investigación tuvo como objetivo determinar si la aplicación del modelo holandés Van Hiele facilita el avance de los niveles de razonamiento geométrico de triángulos en los estudiantes del sexto ciclo de educación básica regular. El tipo de investigación fue aplicada, empleando como métodos específicos: el experimental, el estadístico y el hipotético deductivo; con un diseño preexperimental, con un solo grupo, conformado por 29 estudiantes de la IE “César Vallejo Mendoza” del centro poblado de Viñas, distrito de Acobambilla, provincia y región de Huancavelica a quienes se aplicó una prueba de entrada y otra de salida. El muestreo no probabilístico intencional, el procesamiento y análisis de los resultados se realizó aplicando la estadística, asimismo para la contrastación de las hipótesis se empleó la “t de student”. Como resultado obtuvimos que la aplicación del modelo de Van Hiele facilitó avanzar en el nivel de razonamiento geométrico (visualización, análisis y clasificación), debido a que la “t de student” calculada fue -16, 632 por lo que se rechazó la hipótesis nula, concluyéndose que sí existe una diferencia significativa en las medias de los grados de adquisición del nivel de razonamiento geométrico de triángulos antes y después de la aplicación del modelo Van Hiele. Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/58710.33554/riv.14.2.587Investigación Valdizana; Vol. 14 Núm. 2 (2020); 85-95Investigación Valdizana; Vol 14 No 2 (2020); 85-95Investigación Valdizana; v. 14 n. 2 (2020); 85-951995-445X1994-1420reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizaninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587/590http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587/603Derechos de autor 2020 Norman A. Chavarria-Pallarcohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T15:25:20Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students Modelo Van Hiele y niveles de razonamiento geométrico de triángulos en estudiantes de Huancavelica |
title |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students |
spellingShingle |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students Chavarria-Pallarco, Norman A. modelo Van Hiele razonamiento geométrico grados de adquisición |
title_short |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students |
title_full |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students |
title_fullStr |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students |
title_full_unstemmed |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students |
title_sort |
Van Hiele model and levels of geometric reasoning of triangles in Huancavelica students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Chavarria-Pallarco, Norman A. |
author |
Chavarria-Pallarco, Norman A. |
author_facet |
Chavarria-Pallarco, Norman A. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
modelo Van Hiele razonamiento geométrico grados de adquisición |
topic |
modelo Van Hiele razonamiento geométrico grados de adquisición |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The goal of the research was to determine if the application of the Dutch Van Hiele model to facilitates the advancement of the levels of geometric reasoning of triangles in students in the sixth cycle of regular basic education. The type of research was applied, using as specific methods: the experimental, the statistical and the hypothetical deductive; with a pre-experimental design, with a single group, made up of 29 students from the IE “César Vallejo Mendoza” from the populated center of Viñas, Acobambilla district, province and region of Huancavelica, a pretest and a posttest were applied to this group. The intentional non-probabilistic sampling, the processing and analysis of the results were carried out by applying the statistics. Likewise, the Student's t-test was used to contrast the hypotheses. As a result, we obtained that the application of the Van Hiele model made it easier to advance in the level of geometric reasoning (visualization, analysis and classification), because the calculated Student's t-test was -16, 632, so the null hypothesis was rejected, concluding that there is a significant difference in the means of the degrees of acquisition of the level of geometric reasoning of triangles before and after the application of the Van Hiele model. La investigación tuvo como objetivo determinar si la aplicación del modelo holandés Van Hiele facilita el avance de los niveles de razonamiento geométrico de triángulos en los estudiantes del sexto ciclo de educación básica regular. El tipo de investigación fue aplicada, empleando como métodos específicos: el experimental, el estadístico y el hipotético deductivo; con un diseño preexperimental, con un solo grupo, conformado por 29 estudiantes de la IE “César Vallejo Mendoza” del centro poblado de Viñas, distrito de Acobambilla, provincia y región de Huancavelica a quienes se aplicó una prueba de entrada y otra de salida. El muestreo no probabilístico intencional, el procesamiento y análisis de los resultados se realizó aplicando la estadística, asimismo para la contrastación de las hipótesis se empleó la “t de student”. Como resultado obtuvimos que la aplicación del modelo de Van Hiele facilitó avanzar en el nivel de razonamiento geométrico (visualización, análisis y clasificación), debido a que la “t de student” calculada fue -16, 632 por lo que se rechazó la hipótesis nula, concluyéndose que sí existe una diferencia significativa en las medias de los grados de adquisición del nivel de razonamiento geométrico de triángulos antes y después de la aplicación del modelo Van Hiele. |
description |
The goal of the research was to determine if the application of the Dutch Van Hiele model to facilitates the advancement of the levels of geometric reasoning of triangles in students in the sixth cycle of regular basic education. The type of research was applied, using as specific methods: the experimental, the statistical and the hypothetical deductive; with a pre-experimental design, with a single group, made up of 29 students from the IE “César Vallejo Mendoza” from the populated center of Viñas, Acobambilla district, province and region of Huancavelica, a pretest and a posttest were applied to this group. The intentional non-probabilistic sampling, the processing and analysis of the results were carried out by applying the statistics. Likewise, the Student's t-test was used to contrast the hypotheses. As a result, we obtained that the application of the Van Hiele model made it easier to advance in the level of geometric reasoning (visualization, analysis and classification), because the calculated Student's t-test was -16, 632, so the null hypothesis was rejected, concluding that there is a significant difference in the means of the degrees of acquisition of the level of geometric reasoning of triangles before and after the application of the Van Hiele model. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587 10.33554/riv.14.2.587 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.14.2.587 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587/590 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/587/603 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Norman A. Chavarria-Pallarco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Norman A. Chavarria-Pallarco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 14 Núm. 2 (2020); 85-95 Investigación Valdizana; Vol 14 No 2 (2020); 85-95 Investigación Valdizana; v. 14 n. 2 (2020); 85-95 1995-445X 1994-1420 reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizán instacron:UNHEVAL |
reponame_str |
Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
collection |
Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701378682504871936 |
score |
13.906606 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).