Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy

Descripción del Articulo

The paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the import...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Romero Meza, Alex
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/5448
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Teaching philosophy
philosophy of crisis
education crisis
domination
Augusto Salazar Bondy
Enseñanza filosófica
filosofía de la crisis
educación de la crisis
dominación
id 1728-5852_e893fe21fb003cbfc17e4d36664bdc58
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/5448
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Arturo Salazar Bondy and teaching philosophyArturo Salazar Bondy y su filosofía de la enseñanzaRomero Meza, AlexTeaching philosophyphilosophy of crisiseducation crisisdominationAugusto Salazar BondyEnseñanza filosóficafilosofía de la crisiseducación de la crisisdominaciónAugusto Salazar BondyThe paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the importance of both manifestations of our culture, education and philosophy, are formulated in terms of the crisis, analyzing the causes of it and served in the horizon of a new culture. The teaching of philosophy must respond to this context having as its goal for those involved in it are able to reflect and act real. It is necessary therefore to determine the characteristics that must assume the teaching of philosophy taking into account the processes of personalization and socialization that involves all education, and their inclusion in what has been called Salazar Bondy raised education.El artículo versará sobre la naturaleza de la enseñanza filosófica dentro de lo que Augusto Salazar Bondy ha llamado La educación y la filosofía de la crisis. La situación crítica de la cultura peruana, ejemplificada en una educación descontextualizada y una filosofía improductiva, lleva al filósofo a resaltar la importancia de que ambas manifestaciones de nuestra cultura —educación y filosofía— se formulen en función de la crisis, analizando las causas de ella y atendiéndolas en el horizonte de una nueva cultura. La enseñanza de la filosofía debe responder a este contexto teniendo como fin que los que participen en ella sean capaces de reflexionar y actuar de manera auténtica. Se hace necesario, por tanto, determinar las características que debe asumir la enseñanza filosófica tomando en cuenta los procesos de personalización y socialización que conlleva toda educación, y su inserción dentro de lo que Salazar Bondy ha llamado la educación suscitadora.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 187-195Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 187-1951728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448/4702Derechos de autor 2014 Alex Romero Mezahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
Arturo Salazar Bondy y su filosofía de la enseñanza
title Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
spellingShingle Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
Romero Meza, Alex
Teaching philosophy
philosophy of crisis
education crisis
domination
Augusto Salazar Bondy
Enseñanza filosófica
filosofía de la crisis
educación de la crisis
dominación
Augusto Salazar Bondy
title_short Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
title_full Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
title_fullStr Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
title_full_unstemmed Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
title_sort Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
dc.creator.none.fl_str_mv Romero Meza, Alex
author Romero Meza, Alex
author_facet Romero Meza, Alex
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Teaching philosophy
philosophy of crisis
education crisis
domination
Augusto Salazar Bondy
Enseñanza filosófica
filosofía de la crisis
educación de la crisis
dominación
Augusto Salazar Bondy
topic Teaching philosophy
philosophy of crisis
education crisis
domination
Augusto Salazar Bondy
Enseñanza filosófica
filosofía de la crisis
educación de la crisis
dominación
Augusto Salazar Bondy
dc.description.none.fl_txt_mv The paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the importance of both manifestations of our culture, education and philosophy, are formulated in terms of the crisis, analyzing the causes of it and served in the horizon of a new culture. The teaching of philosophy must respond to this context having as its goal for those involved in it are able to reflect and act real. It is necessary therefore to determine the characteristics that must assume the teaching of philosophy taking into account the processes of personalization and socialization that involves all education, and their inclusion in what has been called Salazar Bondy raised education.
El artículo versará sobre la naturaleza de la enseñanza filosófica dentro de lo que Augusto Salazar Bondy ha llamado La educación y la filosofía de la crisis. La situación crítica de la cultura peruana, ejemplificada en una educación descontextualizada y una filosofía improductiva, lleva al filósofo a resaltar la importancia de que ambas manifestaciones de nuestra cultura —educación y filosofía— se formulen en función de la crisis, analizando las causas de ella y atendiéndolas en el horizonte de una nueva cultura. La enseñanza de la filosofía debe responder a este contexto teniendo como fin que los que participen en ella sean capaces de reflexionar y actuar de manera auténtica. Se hace necesario, por tanto, determinar las características que debe asumir la enseñanza filosófica tomando en cuenta los procesos de personalización y socialización que conlleva toda educación, y su inserción dentro de lo que Salazar Bondy ha llamado la educación suscitadora.
description The paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the importance of both manifestations of our culture, education and philosophy, are formulated in terms of the crisis, analyzing the causes of it and served in the horizon of a new culture. The teaching of philosophy must respond to this context having as its goal for those involved in it are able to reflect and act real. It is necessary therefore to determine the characteristics that must assume the teaching of philosophy taking into account the processes of personalization and socialization that involves all education, and their inclusion in what has been called Salazar Bondy raised education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448/4702
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Alex Romero Meza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Alex Romero Meza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 187-195
Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 187-195
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913424867328
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).