Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy
Descripción del Articulo
The paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the import...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2014 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/5448 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Teaching philosophy philosophy of crisis education crisis domination Augusto Salazar Bondy Enseñanza filosófica filosofía de la crisis educación de la crisis dominación |
| id |
1728-5852_e893fe21fb003cbfc17e4d36664bdc58 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/5448 |
| network_acronym_str |
1728-5852 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| spelling |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophyArturo Salazar Bondy y su filosofía de la enseñanzaRomero Meza, AlexTeaching philosophyphilosophy of crisiseducation crisisdominationAugusto Salazar BondyEnseñanza filosóficafilosofía de la crisiseducación de la crisisdominaciónAugusto Salazar BondyThe paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the importance of both manifestations of our culture, education and philosophy, are formulated in terms of the crisis, analyzing the causes of it and served in the horizon of a new culture. The teaching of philosophy must respond to this context having as its goal for those involved in it are able to reflect and act real. It is necessary therefore to determine the characteristics that must assume the teaching of philosophy taking into account the processes of personalization and socialization that involves all education, and their inclusion in what has been called Salazar Bondy raised education.El artículo versará sobre la naturaleza de la enseñanza filosófica dentro de lo que Augusto Salazar Bondy ha llamado La educación y la filosofía de la crisis. La situación crítica de la cultura peruana, ejemplificada en una educación descontextualizada y una filosofía improductiva, lleva al filósofo a resaltar la importancia de que ambas manifestaciones de nuestra cultura —educación y filosofía— se formulen en función de la crisis, analizando las causas de ella y atendiéndolas en el horizonte de una nueva cultura. La enseñanza de la filosofía debe responder a este contexto teniendo como fin que los que participen en ella sean capaces de reflexionar y actuar de manera auténtica. Se hace necesario, por tanto, determinar las características que debe asumir la enseñanza filosófica tomando en cuenta los procesos de personalización y socialización que conlleva toda educación, y su inserción dentro de lo que Salazar Bondy ha llamado la educación suscitadora.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 187-195Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 187-1951728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448/4702Derechos de autor 2014 Alex Romero Mezahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy Arturo Salazar Bondy y su filosofía de la enseñanza |
| title |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy |
| spellingShingle |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy Romero Meza, Alex Teaching philosophy philosophy of crisis education crisis domination Augusto Salazar Bondy Enseñanza filosófica filosofía de la crisis educación de la crisis dominación Augusto Salazar Bondy |
| title_short |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy |
| title_full |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy |
| title_fullStr |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy |
| title_full_unstemmed |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy |
| title_sort |
Arturo Salazar Bondy and teaching philosophy |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Romero Meza, Alex |
| author |
Romero Meza, Alex |
| author_facet |
Romero Meza, Alex |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Teaching philosophy philosophy of crisis education crisis domination Augusto Salazar Bondy Enseñanza filosófica filosofía de la crisis educación de la crisis dominación Augusto Salazar Bondy |
| topic |
Teaching philosophy philosophy of crisis education crisis domination Augusto Salazar Bondy Enseñanza filosófica filosofía de la crisis educación de la crisis dominación Augusto Salazar Bondy |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the importance of both manifestations of our culture, education and philosophy, are formulated in terms of the crisis, analyzing the causes of it and served in the horizon of a new culture. The teaching of philosophy must respond to this context having as its goal for those involved in it are able to reflect and act real. It is necessary therefore to determine the characteristics that must assume the teaching of philosophy taking into account the processes of personalization and socialization that involves all education, and their inclusion in what has been called Salazar Bondy raised education. El artículo versará sobre la naturaleza de la enseñanza filosófica dentro de lo que Augusto Salazar Bondy ha llamado La educación y la filosofía de la crisis. La situación crítica de la cultura peruana, ejemplificada en una educación descontextualizada y una filosofía improductiva, lleva al filósofo a resaltar la importancia de que ambas manifestaciones de nuestra cultura —educación y filosofía— se formulen en función de la crisis, analizando las causas de ella y atendiéndolas en el horizonte de una nueva cultura. La enseñanza de la filosofía debe responder a este contexto teniendo como fin que los que participen en ella sean capaces de reflexionar y actuar de manera auténtica. Se hace necesario, por tanto, determinar las características que debe asumir la enseñanza filosófica tomando en cuenta los procesos de personalización y socialización que conlleva toda educación, y su inserción dentro de lo que Salazar Bondy ha llamado la educación suscitadora. |
| description |
The paper will discuss the nature of philosophy teaching in what has been called Augusto Salazar Bondy Education and the philosophy of the crisis. The plight of Peruvian culture, as exemplified by education and a philosophy decontextualized unproductive, leads the philosopher to emphasize the importance of both manifestations of our culture, education and philosophy, are formulated in terms of the crisis, analyzing the causes of it and served in the horizon of a new culture. The teaching of philosophy must respond to this context having as its goal for those involved in it are able to reflect and act real. It is necessary therefore to determine the characteristics that must assume the teaching of philosophy taking into account the processes of personalization and socialization that involves all education, and their inclusion in what has been called Salazar Bondy raised education. |
| publishDate |
2014 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5448/4702 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Alex Romero Meza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Alex Romero Meza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 187-195 Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 187-195 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701386913424867328 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).