EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
Descripción del Articulo
This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4774 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Technology ethics education morals human. Tecnología Ética Educación Valor Humano. |
id |
1728-5852_d2142efae91f1985e0aff1a5630bb4c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4774 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHICEDUCACIÓN, TECNOLOGÍA Y ÉTICAAcevedo Tovar, Luz MarinaTechnologyethicseducationmoralshuman.TecnologíaÉticaEducaciónValorHumano.This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural and social context. The supposed neutrality of science and technology is questionable; as human constructions science and technology are subject to men’s intelligence and will; the use or abuse of them is a human decision. Decisions, behavior and human activity are always moral subjects, especially when they affect other people. Thus, we need to debate and think of this, as well as use an ethical judgment. Technology must be evaluated with ethical criteria or else it could contribute to our society dehumanization. It is precisely in this matter that education intervenes, creating attitudes and setting behaviors. Our proposal is that ethics become the main urge in educative curricula structure.El presente trabajo aborda la relación entre educación, tecnología y ética, señalando que si bien la tecnología es necesaria para el desarrollo de las sociedades, no es suficiente para garantizar un desarrollo humano en términos de calidad de vida, entendiendo esto último, como el desarrollo pleno de la persona en su contexto cultural y social. Se cuestiona la aparente neutralidad de la ciencia y de la tecnología, dado que éstas son construcciones humanas y por tanto están sujetas a la inteligencia y a la voluntad del hombre, el uso o abuso de ellas son decisiones humanas. Las decisiones, la conducta y la actividad humana, más aún si afectan a otros, son siempre morales y por tanto se impone el debate, la reflexión y el juicio ético, es necesario entonces que la tecnología sea evaluada con criterios éticos, de lo contrario ella puede contribuir a la deshumanización de la sociedad y es aquí precisamente, en la formación de actitudes y la instauración de conductas en donde interviene la educación. Se propone que la ética sea un principio rector en la estructuración de los currículos educativos.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774Investigación Educativa; Vol 14 No 25 (2010); 191 - 208Investigación Educativa; Vol. 14 Núm. 25 (2010); 191 - 2081728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774/3847Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:27Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC EDUCACIÓN, TECNOLOGÍA Y ÉTICA |
title |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC |
spellingShingle |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC Acevedo Tovar, Luz Marina Technology ethics education morals human. Tecnología Ética Educación Valor Humano. |
title_short |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC |
title_full |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC |
title_fullStr |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC |
title_full_unstemmed |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC |
title_sort |
EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Acevedo Tovar, Luz Marina |
author |
Acevedo Tovar, Luz Marina |
author_facet |
Acevedo Tovar, Luz Marina |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Technology ethics education morals human. Tecnología Ética Educación Valor Humano. |
topic |
Technology ethics education morals human. Tecnología Ética Educación Valor Humano. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural and social context. The supposed neutrality of science and technology is questionable; as human constructions science and technology are subject to men’s intelligence and will; the use or abuse of them is a human decision. Decisions, behavior and human activity are always moral subjects, especially when they affect other people. Thus, we need to debate and think of this, as well as use an ethical judgment. Technology must be evaluated with ethical criteria or else it could contribute to our society dehumanization. It is precisely in this matter that education intervenes, creating attitudes and setting behaviors. Our proposal is that ethics become the main urge in educative curricula structure. El presente trabajo aborda la relación entre educación, tecnología y ética, señalando que si bien la tecnología es necesaria para el desarrollo de las sociedades, no es suficiente para garantizar un desarrollo humano en términos de calidad de vida, entendiendo esto último, como el desarrollo pleno de la persona en su contexto cultural y social. Se cuestiona la aparente neutralidad de la ciencia y de la tecnología, dado que éstas son construcciones humanas y por tanto están sujetas a la inteligencia y a la voluntad del hombre, el uso o abuso de ellas son decisiones humanas. Las decisiones, la conducta y la actividad humana, más aún si afectan a otros, son siempre morales y por tanto se impone el debate, la reflexión y el juicio ético, es necesario entonces que la tecnología sea evaluada con criterios éticos, de lo contrario ella puede contribuir a la deshumanización de la sociedad y es aquí precisamente, en la formación de actitudes y la instauración de conductas en donde interviene la educación. Se propone que la ética sea un principio rector en la estructuración de los currículos educativos. |
description |
This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural and social context. The supposed neutrality of science and technology is questionable; as human constructions science and technology are subject to men’s intelligence and will; the use or abuse of them is a human decision. Decisions, behavior and human activity are always moral subjects, especially when they affect other people. Thus, we need to debate and think of this, as well as use an ethical judgment. Technology must be evaluated with ethical criteria or else it could contribute to our society dehumanization. It is precisely in this matter that education intervenes, creating attitudes and setting behaviors. Our proposal is that ethics become the main urge in educative curricula structure. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774/3847 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 14 No 25 (2010); 191 - 208 Investigación Educativa; Vol. 14 Núm. 25 (2010); 191 - 208 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912880656384 |
score |
13.871978 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).