EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC

Descripción del Articulo

This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Acevedo Tovar, Luz Marina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4774
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Technology
ethics
education
morals
human.
Tecnología
Ética
Educación
Valor
Humano.
id 1728-5852_d2142efae91f1985e0aff1a5630bb4c9
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4774
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHICEDUCACIÓN, TECNOLOGÍA Y ÉTICAAcevedo Tovar, Luz MarinaTechnologyethicseducationmoralshuman.TecnologíaÉticaEducaciónValorHumano.This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural and social context. The supposed neutrality of science and technology is questionable; as human constructions science and technology are subject to men’s intelligence and will; the use or abuse of them is a human decision. Decisions, behavior and human activity are always moral subjects, especially when they affect other people. Thus, we need to debate and think of this, as well as use an ethical judgment. Technology must be evaluated with ethical criteria or else it could contribute to our society dehumanization. It is precisely in this matter that education intervenes, creating attitudes and setting behaviors. Our proposal is that ethics become the main urge in educative curricula structure.El presente trabajo aborda la relación entre educación, tecnología y ética, señalando que si bien la tecnología es necesaria para el desarrollo de las sociedades, no es suficiente para garantizar un desarrollo humano en términos de calidad de vida, entendiendo esto último, como el desarrollo pleno de la persona en su contexto cultural y social. Se cuestiona la aparente neutralidad de la ciencia y de la tecnología, dado que éstas son construcciones humanas y por tanto están sujetas a la inteligencia y a la voluntad del hombre, el uso o abuso de ellas son decisiones humanas. Las decisiones, la conducta y la actividad humana, más aún si afectan a otros, son siempre morales y por tanto se impone el debate, la reflexión y el juicio ético, es necesario entonces que la tecnología sea evaluada con criterios éticos, de lo contrario ella puede contribuir a la deshumanización de la sociedad y es aquí precisamente, en la formación de actitudes y la instauración de conductas en donde interviene la educación. Se propone que la ética sea un principio rector en la estructuración de los currículos educativos.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774Investigación Educativa; Vol 14 No 25 (2010); 191 - 208Investigación Educativa; Vol. 14 Núm. 25 (2010); 191 - 2081728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774/3847Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:27Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
EDUCACIÓN, TECNOLOGÍA Y ÉTICA
title EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
spellingShingle EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
Acevedo Tovar, Luz Marina
Technology
ethics
education
morals
human.
Tecnología
Ética
Educación
Valor
Humano.
title_short EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
title_full EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
title_fullStr EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
title_full_unstemmed EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
title_sort EDUCATION, TECHNOLOGY AND ETHIC
dc.creator.none.fl_str_mv Acevedo Tovar, Luz Marina
author Acevedo Tovar, Luz Marina
author_facet Acevedo Tovar, Luz Marina
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Technology
ethics
education
morals
human.
Tecnología
Ética
Educación
Valor
Humano.
topic Technology
ethics
education
morals
human.
Tecnología
Ética
Educación
Valor
Humano.
dc.description.none.fl_txt_mv This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural and social context. The supposed neutrality of science and technology is questionable; as human constructions science and technology are subject to men’s intelligence and will; the use or abuse of them is a human decision. Decisions, behavior and human activity are always moral subjects, especially when they affect other people. Thus, we need to debate and think of this, as well as use an ethical judgment. Technology must be evaluated with ethical criteria or else it could contribute to our society dehumanization. It is precisely in this matter that education intervenes, creating attitudes and setting behaviors. Our proposal is that ethics become the main urge in educative curricula structure.
El presente trabajo aborda la relación entre educación, tecnología y ética, señalando que si bien la tecnología es necesaria para el desarrollo de las sociedades, no es suficiente para garantizar un desarrollo humano en términos de calidad de vida, entendiendo esto último, como el desarrollo pleno de la persona en su contexto cultural y social. Se cuestiona la aparente neutralidad de la ciencia y de la tecnología, dado que éstas son construcciones humanas y por tanto están sujetas a la inteligencia y a la voluntad del hombre, el uso o abuso de ellas son decisiones humanas. Las decisiones, la conducta y la actividad humana, más aún si afectan a otros, son siempre morales y por tanto se impone el debate, la reflexión y el juicio ético, es necesario entonces que la tecnología sea evaluada con criterios éticos, de lo contrario ella puede contribuir a la deshumanización de la sociedad y es aquí precisamente, en la formación de actitudes y la instauración de conductas en donde interviene la educación. Se propone que la ética sea un principio rector en la estructuración de los currículos educativos.
description This investigation explores the connection between education, technology and ethics; technology is necessary for the development of our society, however it is not enough to guarantee human development in terms of life quality. Life quality should be understood as full human development in a cultural and social context. The supposed neutrality of science and technology is questionable; as human constructions science and technology are subject to men’s intelligence and will; the use or abuse of them is a human decision. Decisions, behavior and human activity are always moral subjects, especially when they affect other people. Thus, we need to debate and think of this, as well as use an ethical judgment. Technology must be evaluated with ethical criteria or else it could contribute to our society dehumanization. It is precisely in this matter that education intervenes, creating attitudes and setting behaviors. Our proposal is that ethics become the main urge in educative curricula structure.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4774/3847
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 14 No 25 (2010); 191 - 208
Investigación Educativa; Vol. 14 Núm. 25 (2010); 191 - 208
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912880656384
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).