Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
Descripción del Articulo
We consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Educati...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2014 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3872 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Social skills assertiveness emotions management feelings management teachers formation Habilidades sociales asertividad manejo emociones sentimientos docentes formación |
| id |
1728-5852_be6518c68fb9caec220ec83a493503f8 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3872 |
| network_acronym_str |
1728-5852 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| spelling |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formationLa conducta asertiva y el manejo de emociones y sentimientos en la formación universitaria de docentesAcevedo Tovar, Luz MarinaSocial skillsassertivenessemotions managementfeelings managementteachersformationHabilidades socialesasertividadmanejoemocionessentimientosdocentesformaciónWe consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Education Faculty of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.Our work is to analyze the teacher, the docent in formation.Our goal is to determine the development level in social skills: assertive communication and emotions and feelings management in the students involved in this investigation.The investigation is comparative-descriptive and the designis transversal therefore it describes and compares thelevel of development in social skills in students of the 2nd and 10th cycle, this means two moments: to begin and tofinalize university studies.The instruments applied consisted in an “Affective selfknowledge test” and a poll designed especially for this investigation. Finally we established that there is no significative difference in the social skills development level in studentsof the 2º and 10º cycle.Consideramos que el perfil del docente en gran medida determina el tipo de educación que brindamos en los colegios y por tanto determina el tipo de ser humano (alumno) que estamos formando, por ello nos interesa conocer el nivel de desarrollo de habilidades sociales de los estudiantes que se forman para ser docentes en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Nuestro trabajo tiene como unidad de análisis al docente, al docente en formación. Nuestro objetivo es determinar elnivel de desarrollo de las habilidades sociales: comunicaciónasertiva y manejo de emociones y sentimientos de losestudiantes involucrados en la investigación. El tipo de investigación es descriptiva-comparativa y el diseñoes transversal por tanto describe y compara el nivel dedesarrollo de las habilidades sociales de los alumnos de2º y 10º ciclo, es decir, en dos momentos: al ingresar y alegresar de la universidad. Los instrumentos aplicados a la muestra fueron una “Prueba de autoconocimiento afectivo” y una encuestaconstruida especialmente para nuestro trabajo. Finalmente, encontramos que no hay diferencia significativaen el nivel de desarrollo de habilidades sociales en los alumnos de 2º y 10º ciclo. Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 127-139Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 127-1391728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872/3101Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation La conducta asertiva y el manejo de emociones y sentimientos en la formación universitaria de docentes |
| title |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation |
| spellingShingle |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation Acevedo Tovar, Luz Marina Social skills assertiveness emotions management feelings management teachers formation Habilidades sociales asertividad manejo emociones sentimientos docentes formación |
| title_short |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation |
| title_full |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation |
| title_fullStr |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation |
| title_full_unstemmed |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation |
| title_sort |
Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Acevedo Tovar, Luz Marina |
| author |
Acevedo Tovar, Luz Marina |
| author_facet |
Acevedo Tovar, Luz Marina |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Social skills assertiveness emotions management feelings management teachers formation Habilidades sociales asertividad manejo emociones sentimientos docentes formación |
| topic |
Social skills assertiveness emotions management feelings management teachers formation Habilidades sociales asertividad manejo emociones sentimientos docentes formación |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
We consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Education Faculty of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.Our work is to analyze the teacher, the docent in formation.Our goal is to determine the development level in social skills: assertive communication and emotions and feelings management in the students involved in this investigation.The investigation is comparative-descriptive and the designis transversal therefore it describes and compares thelevel of development in social skills in students of the 2nd and 10th cycle, this means two moments: to begin and tofinalize university studies.The instruments applied consisted in an “Affective selfknowledge test” and a poll designed especially for this investigation. Finally we established that there is no significative difference in the social skills development level in studentsof the 2º and 10º cycle. Consideramos que el perfil del docente en gran medida determina el tipo de educación que brindamos en los colegios y por tanto determina el tipo de ser humano (alumno) que estamos formando, por ello nos interesa conocer el nivel de desarrollo de habilidades sociales de los estudiantes que se forman para ser docentes en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Nuestro trabajo tiene como unidad de análisis al docente, al docente en formación. Nuestro objetivo es determinar elnivel de desarrollo de las habilidades sociales: comunicaciónasertiva y manejo de emociones y sentimientos de losestudiantes involucrados en la investigación. El tipo de investigación es descriptiva-comparativa y el diseñoes transversal por tanto describe y compara el nivel dedesarrollo de las habilidades sociales de los alumnos de2º y 10º ciclo, es decir, en dos momentos: al ingresar y alegresar de la universidad. Los instrumentos aplicados a la muestra fueron una “Prueba de autoconocimiento afectivo” y una encuestaconstruida especialmente para nuestro trabajo. Finalmente, encontramos que no hay diferencia significativaen el nivel de desarrollo de habilidades sociales en los alumnos de 2º y 10º ciclo. |
| description |
We consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Education Faculty of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.Our work is to analyze the teacher, the docent in formation.Our goal is to determine the development level in social skills: assertive communication and emotions and feelings management in the students involved in this investigation.The investigation is comparative-descriptive and the designis transversal therefore it describes and compares thelevel of development in social skills in students of the 2nd and 10th cycle, this means two moments: to begin and tofinalize university studies.The instruments applied consisted in an “Affective selfknowledge test” and a poll designed especially for this investigation. Finally we established that there is no significative difference in the social skills development level in studentsof the 2º and 10º cycle. |
| publishDate |
2014 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872/3101 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 127-139 Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 127-139 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701386912755875840 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).