Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation

Descripción del Articulo

We consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Educati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Acevedo Tovar, Luz Marina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3872
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Social skills
assertiveness
emotions management
feelings management
teachers
formation
Habilidades sociales
asertividad
manejo
emociones
sentimientos
docentes
formación
id 1728-5852_be6518c68fb9caec220ec83a493503f8
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3872
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formationLa conducta asertiva y el manejo de emociones y sentimientos en la formación universitaria de docentesAcevedo Tovar, Luz MarinaSocial skillsassertivenessemotions managementfeelings managementteachersformationHabilidades socialesasertividadmanejoemocionessentimientosdocentesformaciónWe consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Education Faculty of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.Our work is to analyze the teacher, the docent in formation.Our goal is to determine the development level in social skills: assertive communication and emotions and feelings management in the students involved in this investigation.The investigation is comparative-descriptive and the designis transversal therefore it describes and compares thelevel of development in social skills in students of the 2nd and 10th cycle, this means two moments: to begin and tofinalize university studies.The instruments applied consisted in an “Affective selfknowledge test” and a poll designed especially for this investigation. Finally we established that there is no significative difference in the social skills development level in studentsof the 2º and 10º cycle.Consideramos que el perfil del docente en gran medida determina el tipo de educación que brindamos en los colegios y por tanto determina el tipo de ser humano (alumno) que estamos formando, por ello nos interesa conocer el nivel de desarrollo de habilidades sociales de los estudiantes que se forman para ser docentes en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Nuestro trabajo tiene como unidad de análisis al docente, al docente en formación. Nuestro objetivo es determinar elnivel de desarrollo de las habilidades sociales: comunicaciónasertiva y manejo de emociones y sentimientos de losestudiantes involucrados en la investigación. El tipo de investigación es descriptiva-comparativa y el diseñoes transversal por tanto describe y compara el nivel dedesarrollo de las habilidades sociales de los alumnos de2º y 10º ciclo, es decir, en dos momentos: al ingresar y alegresar de la universidad. Los instrumentos aplicados a la muestra fueron una “Prueba de autoconocimiento afectivo” y una encuestaconstruida especialmente para nuestro trabajo. Finalmente, encontramos que no hay diferencia significativaen el nivel de desarrollo de habilidades sociales en los alumnos de 2º y 10º ciclo. Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 127-139Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 127-1391728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872/3101Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
La conducta asertiva y el manejo de emociones y sentimientos en la formación universitaria de docentes
title Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
spellingShingle Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
Acevedo Tovar, Luz Marina
Social skills
assertiveness
emotions management
feelings management
teachers
formation
Habilidades sociales
asertividad
manejo
emociones
sentimientos
docentes
formación
title_short Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
title_full Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
title_fullStr Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
title_full_unstemmed Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
title_sort Assertive behavior and emotions and feelings management in university teachers formation
dc.creator.none.fl_str_mv Acevedo Tovar, Luz Marina
author Acevedo Tovar, Luz Marina
author_facet Acevedo Tovar, Luz Marina
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Social skills
assertiveness
emotions management
feelings management
teachers
formation
Habilidades sociales
asertividad
manejo
emociones
sentimientos
docentes
formación
topic Social skills
assertiveness
emotions management
feelings management
teachers
formation
Habilidades sociales
asertividad
manejo
emociones
sentimientos
docentes
formación
dc.description.none.fl_txt_mv We consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Education Faculty of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.Our work is to analyze the teacher, the docent in formation.Our goal is to determine the development level in social skills: assertive communication and emotions and feelings management in the students involved in this investigation.The investigation is comparative-descriptive and the designis transversal therefore it describes and compares thelevel of development in social skills in students of the 2nd and 10th cycle, this means two moments: to begin and tofinalize university studies.The instruments applied consisted in an “Affective selfknowledge test” and a poll designed especially for this investigation. Finally we established that there is no significative difference in the social skills development level in studentsof the 2º and 10º cycle.
Consideramos que el perfil del docente en gran medida determina el tipo de educación que brindamos en los colegios y por tanto determina el tipo de ser humano (alumno) que estamos formando, por ello nos interesa conocer el nivel de desarrollo de habilidades sociales de los estudiantes que se forman para ser docentes en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Nuestro trabajo tiene como unidad de análisis al docente, al docente en formación. Nuestro objetivo es determinar elnivel de desarrollo de las habilidades sociales: comunicaciónasertiva y manejo de emociones y sentimientos de losestudiantes involucrados en la investigación. El tipo de investigación es descriptiva-comparativa y el diseñoes transversal por tanto describe y compara el nivel dedesarrollo de las habilidades sociales de los alumnos de2º y 10º ciclo, es decir, en dos momentos: al ingresar y alegresar de la universidad. Los instrumentos aplicados a la muestra fueron una “Prueba de autoconocimiento afectivo” y una encuestaconstruida especialmente para nuestro trabajo. Finalmente, encontramos que no hay diferencia significativaen el nivel de desarrollo de habilidades sociales en los alumnos de 2º y 10º ciclo. 
description We consider that the docent profile is mainly determinedby the type of education given in schools; therefore the docent will determine what kind of human (student) we make. Thus our interest is to know the level of development in social skills in students that intend to become teachersin the Education Faculty of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos.Our work is to analyze the teacher, the docent in formation.Our goal is to determine the development level in social skills: assertive communication and emotions and feelings management in the students involved in this investigation.The investigation is comparative-descriptive and the designis transversal therefore it describes and compares thelevel of development in social skills in students of the 2nd and 10th cycle, this means two moments: to begin and tofinalize university studies.The instruments applied consisted in an “Affective selfknowledge test” and a poll designed especially for this investigation. Finally we established that there is no significative difference in the social skills development level in studentsof the 2º and 10º cycle.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3872/3101
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Luz Marina Acevedo Tovar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 127-139
Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 127-139
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912755875840
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).