PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM
Descripción del Articulo
This article aims at spreading information on an unsolved problem of the peruvian educational system. This is depicted by the limited students performance wich is lower than the one stablish by the curriculum. It is clear that resources assigned to basic education are low, and it seems that the Stat...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3801 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3801 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | The educational reform Teacher training educational coverage students performance basic education teachers performance evaluation. Reforma educativa Capacitación docente Cobertura educativa Rendimiento escolar Educación básica Evaluación docente. |
id |
1728-5852_b4c976a0052eff949b670174c019de04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3801 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEMPROBLEMAS QUE AQUEJAN AL SISTEMA EDUCATIVO PERUANOGómez Gallardo, Luz MarinaMacedo Buleje, Julio CésarThe educational reformTeacher trainingeducational coveragestudents performancebasic educationteachers performance evaluation.Reforma educativaCapacitación docenteCobertura educativaRendimiento escolarEducación básicaEvaluación docente.This article aims at spreading information on an unsolved problem of the peruvian educational system. This is depicted by the limited students performance wich is lower than the one stablish by the curriculum. It is clear that resources assigned to basic education are low, and it seems that the State has not assumed, what has to be done to face both problems in an effective way. This gets more complicated due to low quality of metods being used with the students. These matters should be assessed by the State through educational reforms reforms as to obtain positive results in our country, in solving the structural problems of the education. Among them, we highlight: low quality, educational inequity and centralization and increasing the value role being planed by educators. All these is necessary to starts a complete reform (change) of the educational system that will make possible progress and the insertion of our country in a globalised world.El presente artículo tiene por finalidad dar a conocer que el sistema educativo en el Perú no ha resuelto el problema de cobertura y calidad en la educación básica; observándose en los rendimientos escolares que están muy por debajo de lo que el propio currículo establece. Es claro que los recursos asignados a la educación básica son bajos, y parece que el Estado no ha tenido claro qué debe hacerse para enfrentar de manera efectiva ambos problemas; a todo esto le sumamos la baja calidad de los maestros peruanos en cuanto a la metodología que emplean para enseñar a sus alumnos. Ante esta problemática, es papel fundamental del Estado realizar reformas educativas para obtener resultados positivos en nuestro país, donde debe orientarse a resolver los problemas estructurales de la educación entre los que se destacan la baja calidad y la desigualdad educativa, la descentralización educativa y la revaloración del rol del maestro; se deben resolver estos problemas para poder iniciar un cambio total del sistema educativo y conseguir el progreso como país y la inserción a un mundo globalizado.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3801Investigación Educativa; Vol 10 No 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 117 - 124Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 117 - 1241728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3801/3055Derechos de autor 2014 Luz Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Bulejehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM PROBLEMAS QUE AQUEJAN AL SISTEMA EDUCATIVO PERUANO |
title |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM |
spellingShingle |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM Gómez Gallardo, Luz Marina The educational reform Teacher training educational coverage students performance basic education teachers performance evaluation. Reforma educativa Capacitación docente Cobertura educativa Rendimiento escolar Educación básica Evaluación docente. |
title_short |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM |
title_full |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM |
title_fullStr |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM |
title_full_unstemmed |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM |
title_sort |
PROBLEMS AFFECTING TO THE PERUVIAN EDUCATIVE SYSTEM |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gómez Gallardo, Luz Marina Macedo Buleje, Julio César |
author |
Gómez Gallardo, Luz Marina |
author_facet |
Gómez Gallardo, Luz Marina Macedo Buleje, Julio César |
author_role |
author |
author2 |
Macedo Buleje, Julio César |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
The educational reform Teacher training educational coverage students performance basic education teachers performance evaluation. Reforma educativa Capacitación docente Cobertura educativa Rendimiento escolar Educación básica Evaluación docente. |
topic |
The educational reform Teacher training educational coverage students performance basic education teachers performance evaluation. Reforma educativa Capacitación docente Cobertura educativa Rendimiento escolar Educación básica Evaluación docente. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article aims at spreading information on an unsolved problem of the peruvian educational system. This is depicted by the limited students performance wich is lower than the one stablish by the curriculum. It is clear that resources assigned to basic education are low, and it seems that the State has not assumed, what has to be done to face both problems in an effective way. This gets more complicated due to low quality of metods being used with the students. These matters should be assessed by the State through educational reforms reforms as to obtain positive results in our country, in solving the structural problems of the education. Among them, we highlight: low quality, educational inequity and centralization and increasing the value role being planed by educators. All these is necessary to starts a complete reform (change) of the educational system that will make possible progress and the insertion of our country in a globalised world. El presente artículo tiene por finalidad dar a conocer que el sistema educativo en el Perú no ha resuelto el problema de cobertura y calidad en la educación básica; observándose en los rendimientos escolares que están muy por debajo de lo que el propio currículo establece. Es claro que los recursos asignados a la educación básica son bajos, y parece que el Estado no ha tenido claro qué debe hacerse para enfrentar de manera efectiva ambos problemas; a todo esto le sumamos la baja calidad de los maestros peruanos en cuanto a la metodología que emplean para enseñar a sus alumnos. Ante esta problemática, es papel fundamental del Estado realizar reformas educativas para obtener resultados positivos en nuestro país, donde debe orientarse a resolver los problemas estructurales de la educación entre los que se destacan la baja calidad y la desigualdad educativa, la descentralización educativa y la revaloración del rol del maestro; se deben resolver estos problemas para poder iniciar un cambio total del sistema educativo y conseguir el progreso como país y la inserción a un mundo globalizado. |
description |
This article aims at spreading information on an unsolved problem of the peruvian educational system. This is depicted by the limited students performance wich is lower than the one stablish by the curriculum. It is clear that resources assigned to basic education are low, and it seems that the State has not assumed, what has to be done to face both problems in an effective way. This gets more complicated due to low quality of metods being used with the students. These matters should be assessed by the State through educational reforms reforms as to obtain positive results in our country, in solving the structural problems of the education. Among them, we highlight: low quality, educational inequity and centralization and increasing the value role being planed by educators. All these is necessary to starts a complete reform (change) of the educational system that will make possible progress and the insertion of our country in a globalised world. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3801 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3801 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3801/3055 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Buleje http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Buleje http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 10 No 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 117 - 124 Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 117 - 124 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912728612864 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).