HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
Descripción del Articulo
On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes th...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/8222 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | External debt education publiceducation spending education policy Peru. Deuda externa educación gasto educativo público política educativa Perú. |
id |
1728-5852_4b5c53166e1c12fde1990585aec59ce1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/8222 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANAEQUIDAD HORIZONTAL Y VERTICAL COMO CRITERIO PARA LA DISTRIBUCIÓN DE RECURSOS FINANCIEROS DEL FONDO NACIONAL DE DESARROLLO DE LA EDUCACIÓN PERUANAPacheco lay, GonzaloGutiérrez Sánchez, HildebrandoCisneros Condezo, VirginiaPinedo Espinoza, YelitzaCondori Meléndez, HugoExternal debteducationpubliceducation spendingeducation policyPeru.Deuda externaeducacióngasto educativo públicopolítica educativaPerú.On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes that expanding access was one of the objectives of relevant educational policy in recent decades. Under the horizontal and vertical equity concept proposed by Alejandro Morduchowicz, Peru has a way to go in education. There is no comparative experience in this dimension of reality, apparently, linking inequality with development The paper concludes by proposing three recommendations for education policy in its broadest possible sense: An education policy that seeks, in Peru, improve the quality of the results should recognize the existence of an economic nature ballasts, try searching both horizontal equity education vertical, anchored in the possibility of improving student performance, involves increasing resources to the sector, and the social contract that would look would translate into state policy.En dos momentos (1966 y 1992) del nivel del gasto educativo público por estudiante del Perú, se constata, empleando el modelo diseñado por Mingat y Tan, que la fuente de recursos que constriñe el avance de la educación es de naturaleza económica. Por otro lado, la dinámica seguida por la matrícula escolar da cuenta que la expansión del acceso fue uno de los objetivos de política educativa relevante de las últimas décadas. Bajo el concepto equidad horizontal y vertical, propuesto por Alejandro Morduchowicz, el Perú tiene un camino que recorrer en materia educativa. No existe experiencia comparada en esta dimensión de la realidad, al parecer, que vincule inequidad con desarrollo El trabajo concluye proponiendo tres recomendaciones de política educativa, en su sentido más amplio posible: Una política educativa que pretenda, en el Perú, mejorar la calidad de los resultados deberá reconocer la existencia de lastres de naturaleza económica; intentar buscar la equidad tanto horizontal como vertical en educación, anclado en la posibilidad de mejorar los rendimientos estudiantiles, implica incrementar recursos al sector; y, el contrato social que se buscaría se traduciría en políticas de EstadoFacultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222Investigación Educativa; Vol 17 No 2 (2013); 195 - 210Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 2 (2013); 195 - 2101728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222/7171Derechos de autor 2014 Gonzalo Pacheco lay, Hildebrando Gutiérrez Sánchez, Virginia Cisneros Condezo, Yelitza Pinedo Espinoza, Hugo Condori Meléndezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:36:09Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA EQUIDAD HORIZONTAL Y VERTICAL COMO CRITERIO PARA LA DISTRIBUCIÓN DE RECURSOS FINANCIEROS DEL FONDO NACIONAL DE DESARROLLO DE LA EDUCACIÓN PERUANA |
title |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA |
spellingShingle |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA Pacheco lay, Gonzalo External debt education publiceducation spending education policy Peru. Deuda externa educación gasto educativo público política educativa Perú. |
title_short |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA |
title_full |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA |
title_fullStr |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA |
title_full_unstemmed |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA |
title_sort |
HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pacheco lay, Gonzalo Gutiérrez Sánchez, Hildebrando Cisneros Condezo, Virginia Pinedo Espinoza, Yelitza Condori Meléndez, Hugo |
author |
Pacheco lay, Gonzalo |
author_facet |
Pacheco lay, Gonzalo Gutiérrez Sánchez, Hildebrando Cisneros Condezo, Virginia Pinedo Espinoza, Yelitza Condori Meléndez, Hugo |
author_role |
author |
author2 |
Gutiérrez Sánchez, Hildebrando Cisneros Condezo, Virginia Pinedo Espinoza, Yelitza Condori Meléndez, Hugo |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
External debt education publiceducation spending education policy Peru. Deuda externa educación gasto educativo público política educativa Perú. |
topic |
External debt education publiceducation spending education policy Peru. Deuda externa educación gasto educativo público política educativa Perú. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes that expanding access was one of the objectives of relevant educational policy in recent decades. Under the horizontal and vertical equity concept proposed by Alejandro Morduchowicz, Peru has a way to go in education. There is no comparative experience in this dimension of reality, apparently, linking inequality with development The paper concludes by proposing three recommendations for education policy in its broadest possible sense: An education policy that seeks, in Peru, improve the quality of the results should recognize the existence of an economic nature ballasts, try searching both horizontal equity education vertical, anchored in the possibility of improving student performance, involves increasing resources to the sector, and the social contract that would look would translate into state policy. En dos momentos (1966 y 1992) del nivel del gasto educativo público por estudiante del Perú, se constata, empleando el modelo diseñado por Mingat y Tan, que la fuente de recursos que constriñe el avance de la educación es de naturaleza económica. Por otro lado, la dinámica seguida por la matrícula escolar da cuenta que la expansión del acceso fue uno de los objetivos de política educativa relevante de las últimas décadas. Bajo el concepto equidad horizontal y vertical, propuesto por Alejandro Morduchowicz, el Perú tiene un camino que recorrer en materia educativa. No existe experiencia comparada en esta dimensión de la realidad, al parecer, que vincule inequidad con desarrollo El trabajo concluye proponiendo tres recomendaciones de política educativa, en su sentido más amplio posible: Una política educativa que pretenda, en el Perú, mejorar la calidad de los resultados deberá reconocer la existencia de lastres de naturaleza económica; intentar buscar la equidad tanto horizontal como vertical en educación, anclado en la posibilidad de mejorar los rendimientos estudiantiles, implica incrementar recursos al sector; y, el contrato social que se buscaría se traduciría en políticas de Estado |
description |
On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes that expanding access was one of the objectives of relevant educational policy in recent decades. Under the horizontal and vertical equity concept proposed by Alejandro Morduchowicz, Peru has a way to go in education. There is no comparative experience in this dimension of reality, apparently, linking inequality with development The paper concludes by proposing three recommendations for education policy in its broadest possible sense: An education policy that seeks, in Peru, improve the quality of the results should recognize the existence of an economic nature ballasts, try searching both horizontal equity education vertical, anchored in the possibility of improving student performance, involves increasing resources to the sector, and the social contract that would look would translate into state policy. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222/7171 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Gonzalo Pacheco lay, Hildebrando Gutiérrez Sánchez, Virginia Cisneros Condezo, Yelitza Pinedo Espinoza, Hugo Condori Meléndez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Gonzalo Pacheco lay, Hildebrando Gutiérrez Sánchez, Virginia Cisneros Condezo, Yelitza Pinedo Espinoza, Hugo Condori Meléndez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 17 No 2 (2013); 195 - 210 Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 2 (2013); 195 - 210 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386914586689536 |
score |
13.8694105 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).