HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA

Descripción del Articulo

On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pacheco lay, Gonzalo, Gutiérrez Sánchez, Hildebrando, Cisneros Condezo, Virginia, Pinedo Espinoza, Yelitza, Condori Meléndez, Hugo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/8222
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:External debt
education
publiceducation spending
education policy
Peru.
Deuda externa
educación
gasto educativo público
política educativa
Perú.
id 1728-5852_4b5c53166e1c12fde1990585aec59ce1
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/8222
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANAEQUIDAD HORIZONTAL Y VERTICAL COMO CRITERIO PARA LA DISTRIBUCIÓN DE RECURSOS FINANCIEROS DEL FONDO NACIONAL DE DESARROLLO DE LA EDUCACIÓN PERUANAPacheco lay, GonzaloGutiérrez Sánchez, HildebrandoCisneros Condezo, VirginiaPinedo Espinoza, YelitzaCondori Meléndez, HugoExternal debteducationpubliceducation spendingeducation policyPeru.Deuda externaeducacióngasto educativo públicopolítica educativaPerú.On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes that expanding access was one of the objectives of relevant educational policy in recent decades. Under the horizontal and vertical equity concept proposed by Alejandro Morduchowicz, Peru has a way to go in education. There is no comparative experience in this dimension of reality, apparently, linking inequality with development The paper concludes by proposing three recommendations for education policy in its broadest possible sense: An education policy that seeks, in Peru, improve the quality of the results should recognize the existence of an economic nature ballasts, try searching both horizontal equity education vertical, anchored in the possibility of improving student performance, involves increasing resources to the sector, and the social contract that would look would translate into state policy.En dos momentos (1966 y 1992) del nivel del gasto educativo público por estudiante del Perú, se constata, empleando el modelo diseñado por Mingat y Tan, que la fuente de recursos que constriñe el avance de la educación es de naturaleza económica. Por otro lado, la dinámica seguida por la matrícula escolar da cuenta que la expansión del acceso fue uno de los objetivos de política educativa relevante de las últimas décadas. Bajo el concepto equidad horizontal y vertical, propuesto por Alejandro Morduchowicz, el Perú tiene un camino que recorrer en materia educativa. No existe experiencia comparada en esta dimensión de la realidad, al parecer, que vincule inequidad con desarrollo El trabajo concluye proponiendo tres recomendaciones de política educativa, en su sentido más amplio posible: Una política educativa que pretenda, en el Perú, mejorar la calidad de los resultados deberá reconocer la existencia de lastres de naturaleza económica; intentar buscar la equidad tanto horizontal como vertical en educación, anclado en la posibilidad de mejorar los rendimientos estudiantiles, implica incrementar recursos al sector; y, el contrato social que se buscaría se traduciría en políticas de EstadoFacultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222Investigación Educativa; Vol 17 No 2 (2013); 195 - 210Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 2 (2013); 195 - 2101728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222/7171Derechos de autor 2014 Gonzalo Pacheco lay, Hildebrando Gutiérrez Sánchez, Virginia Cisneros Condezo, Yelitza Pinedo Espinoza, Hugo Condori Meléndezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:36:09Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
EQUIDAD HORIZONTAL Y VERTICAL COMO CRITERIO PARA LA DISTRIBUCIÓN DE RECURSOS FINANCIEROS DEL FONDO NACIONAL DE DESARROLLO DE LA EDUCACIÓN PERUANA
title HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
spellingShingle HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
Pacheco lay, Gonzalo
External debt
education
publiceducation spending
education policy
Peru.
Deuda externa
educación
gasto educativo público
política educativa
Perú.
title_short HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
title_full HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
title_fullStr HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
title_full_unstemmed HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
title_sort HORIZONTAL AND VERTICALEQUITYASCRITERIA FORALLOCATIONFUNDFINANCIAL RESOURCESDEVELOPMENTNATIONALEDUCATIONPERUANA
dc.creator.none.fl_str_mv Pacheco lay, Gonzalo
Gutiérrez Sánchez, Hildebrando
Cisneros Condezo, Virginia
Pinedo Espinoza, Yelitza
Condori Meléndez, Hugo
author Pacheco lay, Gonzalo
author_facet Pacheco lay, Gonzalo
Gutiérrez Sánchez, Hildebrando
Cisneros Condezo, Virginia
Pinedo Espinoza, Yelitza
Condori Meléndez, Hugo
author_role author
author2 Gutiérrez Sánchez, Hildebrando
Cisneros Condezo, Virginia
Pinedo Espinoza, Yelitza
Condori Meléndez, Hugo
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv External debt
education
publiceducation spending
education policy
Peru.
Deuda externa
educación
gasto educativo público
política educativa
Perú.
topic External debt
education
publiceducation spending
education policy
Peru.
Deuda externa
educación
gasto educativo público
política educativa
Perú.
dc.description.none.fl_txt_mv On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes that expanding access was one of the objectives of relevant educational policy in recent decades. Under the horizontal and vertical equity concept proposed by Alejandro Morduchowicz, Peru has a way to go in education. There is no comparative experience in this dimension of reality, apparently, linking inequality with development The paper concludes by proposing three recommendations for education policy in its broadest possible sense: An education policy that seeks, in Peru, improve the quality of the results should recognize the existence of an economic nature ballasts, try searching both horizontal equity education vertical, anchored in the possibility of improving student performance, involves increasing resources to the sector, and the social contract that would look would translate into state policy.
En dos momentos (1966 y 1992) del nivel del gasto educativo público por estudiante del Perú, se constata, empleando el modelo diseñado por Mingat y Tan, que la fuente de recursos que constriñe el avance de la educación es de naturaleza económica. Por otro lado, la dinámica seguida por la matrícula escolar da cuenta que la expansión del acceso fue uno de los objetivos de política educativa relevante de las últimas décadas. Bajo el concepto equidad horizontal y vertical, propuesto por Alejandro Morduchowicz, el Perú tiene un camino que recorrer en materia educativa. No existe experiencia comparada en esta dimensión de la realidad, al parecer, que vincule inequidad con desarrollo El trabajo concluye proponiendo tres recomendaciones de política educativa, en su sentido más amplio posible: Una política educativa que pretenda, en el Perú, mejorar la calidad de los resultados deberá reconocer la existencia de lastres de naturaleza económica; intentar buscar la equidad tanto horizontal como vertical en educación, anclado en la posibilidad de mejorar los rendimientos estudiantiles, implica incrementar recursos al sector; y, el contrato social que se buscaría se traduciría en políticas de Estado
description On two occasions (1966 and 1992) the level of public education spending per student from Peru, is found using the model designed by Mingat and Tan, that the source of resources constrains the advancement of education is economic. On the other hand, the dynamics followed by the enrollment realizes that expanding access was one of the objectives of relevant educational policy in recent decades. Under the horizontal and vertical equity concept proposed by Alejandro Morduchowicz, Peru has a way to go in education. There is no comparative experience in this dimension of reality, apparently, linking inequality with development The paper concludes by proposing three recommendations for education policy in its broadest possible sense: An education policy that seeks, in Peru, improve the quality of the results should recognize the existence of an economic nature ballasts, try searching both horizontal equity education vertical, anchored in the possibility of improving student performance, involves increasing resources to the sector, and the social contract that would look would translate into state policy.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8222/7171
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Gonzalo Pacheco lay, Hildebrando Gutiérrez Sánchez, Virginia Cisneros Condezo, Yelitza Pinedo Espinoza, Hugo Condori Meléndez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Gonzalo Pacheco lay, Hildebrando Gutiérrez Sánchez, Virginia Cisneros Condezo, Yelitza Pinedo Espinoza, Hugo Condori Meléndez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 17 No 2 (2013); 195 - 210
Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 2 (2013); 195 - 210
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386914586689536
score 13.8694105
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).