Model to evaluate teachers performance in university teaching functions

Descripción del Articulo

The goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teach...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Colina, Zeleni, Medina, Niorka, Parra, Doris, Cendrós, Jesús, Montoya, César
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3867
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Scales
evaluation
teacher performance
university teaching
escalas
evaluación
desempeño docente
docencia universitaria
id 1728-5852_2a717895fc70811716279f50a9815aeb
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3867
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Model to evaluate teachers performance in university teaching functionsModelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitariaColina, ZeleniMedina, NiorkaParra, DorisCendrós, JesúsMontoya, CésarScalesevaluationteacher performanceuniversity teachingescalasevaluacióndesempeño docentedocencia universitariaThe goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teachers. A pilot study was applied using apopulation census conformed by the active professors andtheir attending students at the moment of the application.The scales were put under validation of content byjudgment of experts. The collected data was analyzedusing Factorial Analysis and Discriminant Validity to provethe validity; also, the Alpha of Cronbach was used for itsreliability for obtaining definitive instruments.   El objetivo de este estudio fue desarrollar un modelo para la evaluación del desempeño en la función docencia universitaria. La investigación consistió en caracterizar un modelo de evaluación así como la construcción y el diseño de cuatro escalas dirigidas a estudiantes, autoridades inmediatas, colegas y el propio profesor. Se aplicó un estudio piloto utilizando un censo poblacional conformadopor los profesores activos y sus estudiantes asistentes enel momento de la aplicación. Las escalas se sometieron avalidación de contenido por juicio de expertos. Los datos recolectados se analizaron utilizando Análisis Factorial y Validez Discriminante para su validez de constructo y Alfa de Cronbach para su confiabilidad hasta obtener los instrumentos definitivos. Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 99-126Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 99-1261728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867/3098Derechos de autor 2014 Zeleni Colina, Niorka Medina, Doris Parra, Jesús Cendrós, César Montoyahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
Modelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitaria
title Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
spellingShingle Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
Colina, Zeleni
Scales
evaluation
teacher performance
university teaching
escalas
evaluación
desempeño docente
docencia universitaria
title_short Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
title_full Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
title_fullStr Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
title_full_unstemmed Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
title_sort Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
dc.creator.none.fl_str_mv Colina, Zeleni
Medina, Niorka
Parra, Doris
Cendrós, Jesús
Montoya, César
author Colina, Zeleni
author_facet Colina, Zeleni
Medina, Niorka
Parra, Doris
Cendrós, Jesús
Montoya, César
author_role author
author2 Medina, Niorka
Parra, Doris
Cendrós, Jesús
Montoya, César
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Scales
evaluation
teacher performance
university teaching
escalas
evaluación
desempeño docente
docencia universitaria
topic Scales
evaluation
teacher performance
university teaching
escalas
evaluación
desempeño docente
docencia universitaria
dc.description.none.fl_txt_mv The goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teachers. A pilot study was applied using apopulation census conformed by the active professors andtheir attending students at the moment of the application.The scales were put under validation of content byjudgment of experts. The collected data was analyzedusing Factorial Analysis and Discriminant Validity to provethe validity; also, the Alpha of Cronbach was used for itsreliability for obtaining definitive instruments.   
El objetivo de este estudio fue desarrollar un modelo para la evaluación del desempeño en la función docencia universitaria. La investigación consistió en caracterizar un modelo de evaluación así como la construcción y el diseño de cuatro escalas dirigidas a estudiantes, autoridades inmediatas, colegas y el propio profesor. Se aplicó un estudio piloto utilizando un censo poblacional conformadopor los profesores activos y sus estudiantes asistentes enel momento de la aplicación. Las escalas se sometieron avalidación de contenido por juicio de expertos. Los datos recolectados se analizaron utilizando Análisis Factorial y Validez Discriminante para su validez de constructo y Alfa de Cronbach para su confiabilidad hasta obtener los instrumentos definitivos. 
description The goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teachers. A pilot study was applied using apopulation census conformed by the active professors andtheir attending students at the moment of the application.The scales were put under validation of content byjudgment of experts. The collected data was analyzedusing Factorial Analysis and Discriminant Validity to provethe validity; also, the Alpha of Cronbach was used for itsreliability for obtaining definitive instruments.   
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867/3098
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Zeleni Colina, Niorka Medina, Doris Parra, Jesús Cendrós, César Montoya
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Zeleni Colina, Niorka Medina, Doris Parra, Jesús Cendrós, César Montoya
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 99-126
Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 99-126
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912753778688
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).