Model to evaluate teachers performance in university teaching functions
Descripción del Articulo
The goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teach...
| Autores: | , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2014 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3867 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Scales evaluation teacher performance university teaching escalas evaluación desempeño docente docencia universitaria |
| id |
1728-5852_2a717895fc70811716279f50a9815aeb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3867 |
| network_acronym_str |
1728-5852 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| spelling |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functionsModelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitariaColina, ZeleniMedina, NiorkaParra, DorisCendrós, JesúsMontoya, CésarScalesevaluationteacher performanceuniversity teachingescalasevaluacióndesempeño docentedocencia universitariaThe goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teachers. A pilot study was applied using apopulation census conformed by the active professors andtheir attending students at the moment of the application.The scales were put under validation of content byjudgment of experts. The collected data was analyzedusing Factorial Analysis and Discriminant Validity to provethe validity; also, the Alpha of Cronbach was used for itsreliability for obtaining definitive instruments. El objetivo de este estudio fue desarrollar un modelo para la evaluación del desempeño en la función docencia universitaria. La investigación consistió en caracterizar un modelo de evaluación así como la construcción y el diseño de cuatro escalas dirigidas a estudiantes, autoridades inmediatas, colegas y el propio profesor. Se aplicó un estudio piloto utilizando un censo poblacional conformadopor los profesores activos y sus estudiantes asistentes enel momento de la aplicación. Las escalas se sometieron avalidación de contenido por juicio de expertos. Los datos recolectados se analizaron utilizando Análisis Factorial y Validez Discriminante para su validez de constructo y Alfa de Cronbach para su confiabilidad hasta obtener los instrumentos definitivos. Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 99-126Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 99-1261728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867/3098Derechos de autor 2014 Zeleni Colina, Niorka Medina, Doris Parra, Jesús Cendrós, César Montoyahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions Modelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitaria |
| title |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions |
| spellingShingle |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions Colina, Zeleni Scales evaluation teacher performance university teaching escalas evaluación desempeño docente docencia universitaria |
| title_short |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions |
| title_full |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions |
| title_fullStr |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions |
| title_full_unstemmed |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions |
| title_sort |
Model to evaluate teachers performance in university teaching functions |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Colina, Zeleni Medina, Niorka Parra, Doris Cendrós, Jesús Montoya, César |
| author |
Colina, Zeleni |
| author_facet |
Colina, Zeleni Medina, Niorka Parra, Doris Cendrós, Jesús Montoya, César |
| author_role |
author |
| author2 |
Medina, Niorka Parra, Doris Cendrós, Jesús Montoya, César |
| author2_role |
author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Scales evaluation teacher performance university teaching escalas evaluación desempeño docente docencia universitaria |
| topic |
Scales evaluation teacher performance university teaching escalas evaluación desempeño docente docencia universitaria |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teachers. A pilot study was applied using apopulation census conformed by the active professors andtheir attending students at the moment of the application.The scales were put under validation of content byjudgment of experts. The collected data was analyzedusing Factorial Analysis and Discriminant Validity to provethe validity; also, the Alpha of Cronbach was used for itsreliability for obtaining definitive instruments. El objetivo de este estudio fue desarrollar un modelo para la evaluación del desempeño en la función docencia universitaria. La investigación consistió en caracterizar un modelo de evaluación así como la construcción y el diseño de cuatro escalas dirigidas a estudiantes, autoridades inmediatas, colegas y el propio profesor. Se aplicó un estudio piloto utilizando un censo poblacional conformadopor los profesores activos y sus estudiantes asistentes enel momento de la aplicación. Las escalas se sometieron avalidación de contenido por juicio de expertos. Los datos recolectados se analizaron utilizando Análisis Factorial y Validez Discriminante para su validez de constructo y Alfa de Cronbach para su confiabilidad hasta obtener los instrumentos definitivos. |
| description |
The goal of this investigation is to develop a model forthe evaluation for performance evaluation in the teachingfunction. The research consisted in characterizing anevaluation model, as well as the construction and designof four scales focused in students, immediate authorities,colleagues and teachers. A pilot study was applied using apopulation census conformed by the active professors andtheir attending students at the moment of the application.The scales were put under validation of content byjudgment of experts. The collected data was analyzedusing Factorial Analysis and Discriminant Validity to provethe validity; also, the Alpha of Cronbach was used for itsreliability for obtaining definitive instruments. |
| publishDate |
2014 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867/3098 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Zeleni Colina, Niorka Medina, Doris Parra, Jesús Cendrós, César Montoya http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Zeleni Colina, Niorka Medina, Doris Parra, Jesús Cendrós, César Montoya http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 99-126 Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 99-126 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701386912753778688 |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).