Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina)
Descripción del Articulo
To access a good job offer the person must be trained for it and the University is one of the main pillars to meet this requirement, although the curriculum must be complemented with other aspects such as the development of social skills. A study group must possess basic social skills such as teamwo...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17266 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/veterinaria/article/view/17266 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | social skills functional groups veterinary medicine teamwork habilidades sociales grupos funcionales medicina veterinaria trabajo en equipo |
id |
1609-9117_d72457cc7f43276fb6e44553c85d95df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/17266 |
network_acronym_str |
1609-9117 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú |
spelling |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina)Habilidades sociales en Grupos de Estudio en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina)Báez, María LudmilaCadoche, Liliansocial skillsfunctional groupsveterinary medicineteamworkhabilidades socialesgrupos funcionalesmedicina veterinariatrabajo en equipoTo access a good job offer the person must be trained for it and the University is one of the main pillars to meet this requirement, although the curriculum must be complemented with other aspects such as the development of social skills. A study group must possess basic social skills such as teamwork, empathy, communication and leadership, among others. The objectives of this research were to socialize among the members of each Study Group directed by the Faculty of Veterinary Sciences the conditions that identify a team, describe from the own perception of the members of each group their social skills to integrate the group and the difficulties for it to become a team, and also to conduct a survey to understand their opinions. It can be concluded that there is a greater appreciation of the perception of teamwork in functional groups. It is evident the need to design a special program by educational institutions where they commit to the task of implementing instances of teamwork and interaction spaces to improve communication to generate, not only successful professionals in the scientific-technical, but also socially and emotionally, which will result in a professional capable of effectively interacting with the community.Para acceder a una buena oferta laboral se debe estar capacitado para ello y la Universidad es uno de los pilares principales para cumplir este requisito, aunque su currículo debe ser complementada con otros aspectos como son el desarrollo de habilidades sociales. Un grupo de estudio debe poseer habilidades sociales básicas tales como trabajo en equipo, empatía, comunicación y liderazgo, entre otras. Los objetivos de esta investigación fueron: socializar entre los integrantes de cada Grupo de Estudio Dirigido de la Facultad de Ciencias Veterinarias las condiciones que identifican un equipo, describir desde la propia percepción de los integrantes de cada grupo sus habilidades sociales para integrar el grupo y las dificultades para que el mismo se constituya en equipo y realizar encuestas para conocer sus opiniones y poder ser evaluadas. Se puede concluir que hay una mayor valorización de la propia percepción del trabajo en equipo en los grupos funcionales. Se hace evidente la necesidad de diseñar por parte de las instituciones educativas un programa especial donde se comprometan con la tarea de implementar instancias de trabajo en equipo y espacios de interacción para mejorar la comunicación para generar, no solo profesionales exitosos en lo científico-técnico, sino también en lo social y afectivo, lo que redundará en un profesional capaz de relacionarse eficazmente con la comunidad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Veterinaria2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/veterinaria/article/view/1726610.15381/rivep.v30i4.17266Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú; Vol 30 No 4 (2019); 1790-1795Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú; Vol. 30 Núm. 4 (2019); 1790-17951682-34191609-9117reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigaciones Veterinarias del Perúinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/veterinaria/article/view/17266/14639Derechos de autor 2020 María Ludmila Báez, Lilian Cadochehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:10:13Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) Habilidades sociales en Grupos de Estudio en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
title |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
spellingShingle |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) Báez, María Ludmila social skills functional groups veterinary medicine teamwork habilidades sociales grupos funcionales medicina veterinaria trabajo en equipo |
title_short |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
title_full |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
title_fullStr |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
title_full_unstemmed |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
title_sort |
Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Báez, María Ludmila Cadoche, Lilian |
author |
Báez, María Ludmila |
author_facet |
Báez, María Ludmila Cadoche, Lilian |
author_role |
author |
author2 |
Cadoche, Lilian |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
social skills functional groups veterinary medicine teamwork habilidades sociales grupos funcionales medicina veterinaria trabajo en equipo |
topic |
social skills functional groups veterinary medicine teamwork habilidades sociales grupos funcionales medicina veterinaria trabajo en equipo |
dc.description.none.fl_txt_mv |
To access a good job offer the person must be trained for it and the University is one of the main pillars to meet this requirement, although the curriculum must be complemented with other aspects such as the development of social skills. A study group must possess basic social skills such as teamwork, empathy, communication and leadership, among others. The objectives of this research were to socialize among the members of each Study Group directed by the Faculty of Veterinary Sciences the conditions that identify a team, describe from the own perception of the members of each group their social skills to integrate the group and the difficulties for it to become a team, and also to conduct a survey to understand their opinions. It can be concluded that there is a greater appreciation of the perception of teamwork in functional groups. It is evident the need to design a special program by educational institutions where they commit to the task of implementing instances of teamwork and interaction spaces to improve communication to generate, not only successful professionals in the scientific-technical, but also socially and emotionally, which will result in a professional capable of effectively interacting with the community. Para acceder a una buena oferta laboral se debe estar capacitado para ello y la Universidad es uno de los pilares principales para cumplir este requisito, aunque su currículo debe ser complementada con otros aspectos como son el desarrollo de habilidades sociales. Un grupo de estudio debe poseer habilidades sociales básicas tales como trabajo en equipo, empatía, comunicación y liderazgo, entre otras. Los objetivos de esta investigación fueron: socializar entre los integrantes de cada Grupo de Estudio Dirigido de la Facultad de Ciencias Veterinarias las condiciones que identifican un equipo, describir desde la propia percepción de los integrantes de cada grupo sus habilidades sociales para integrar el grupo y las dificultades para que el mismo se constituya en equipo y realizar encuestas para conocer sus opiniones y poder ser evaluadas. Se puede concluir que hay una mayor valorización de la propia percepción del trabajo en equipo en los grupos funcionales. Se hace evidente la necesidad de diseñar por parte de las instituciones educativas un programa especial donde se comprometan con la tarea de implementar instancias de trabajo en equipo y espacios de interacción para mejorar la comunicación para generar, no solo profesionales exitosos en lo científico-técnico, sino también en lo social y afectivo, lo que redundará en un profesional capaz de relacionarse eficazmente con la comunidad. |
description |
To access a good job offer the person must be trained for it and the University is one of the main pillars to meet this requirement, although the curriculum must be complemented with other aspects such as the development of social skills. A study group must possess basic social skills such as teamwork, empathy, communication and leadership, among others. The objectives of this research were to socialize among the members of each Study Group directed by the Faculty of Veterinary Sciences the conditions that identify a team, describe from the own perception of the members of each group their social skills to integrate the group and the difficulties for it to become a team, and also to conduct a survey to understand their opinions. It can be concluded that there is a greater appreciation of the perception of teamwork in functional groups. It is evident the need to design a special program by educational institutions where they commit to the task of implementing instances of teamwork and interaction spaces to improve communication to generate, not only successful professionals in the scientific-technical, but also socially and emotionally, which will result in a professional capable of effectively interacting with the community. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/veterinaria/article/view/17266 10.15381/rivep.v30i4.17266 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/veterinaria/article/view/17266 |
identifier_str_mv |
10.15381/rivep.v30i4.17266 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/veterinaria/article/view/17266/14639 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 María Ludmila Báez, Lilian Cadoche http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 María Ludmila Báez, Lilian Cadoche http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Veterinaria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Veterinaria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú; Vol 30 No 4 (2019); 1790-1795 Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú; Vol. 30 Núm. 4 (2019); 1790-1795 1682-3419 1609-9117 reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389176537088000 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).