TRANSCULWRATION AND PERMANENCE OF MYTH IN DIOSES Y HOMBRES DE HUAROCHIRÍ
Descripción del Articulo
Chapters 20 and 21 of Gods and Men of Huarochiri show the mythic voice enacting reproachingwords towards Andean tradition and at the same time a respectful acceptanceof preaching coming from the "extirpador" of idolatries. Also, are easily given creditFather Davila · s admonitions about th...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2007 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/7933 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/7933 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Extirpation of ldolatries Andean Duality myth transculturation Huaca Extirpación de idolatrías Dualidad andina Mito Transculturación. |
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TRANSCULWRATION AND PERMANENCE OF MYTH IN DIOSES Y HOMBRES DE HUAROCHIRÍTransculturacion y permanencia del mito de dioses y hombres de HuarochiriLoli Tarazona, WalterExtirpation of ldolatriesAndean DualitymythtransculturationHuacaExtirpación de idolatríasDualidad andinaMitoTransculturación.Chapters 20 and 21 of Gods and Men of Huarochiri show the mythic voice enacting reproachingwords towards Andean tradition and at the same time a respectful acceptanceof preaching coming from the "extirpador" of idolatries. Also, are easily given creditFather Davila · s admonitions about the slow progress of the Word among the natives because they remained "lost" in their "errors, superstitions and satanic rites". However,as it is reported, although we see the end of a huaca in the community of Checas andthe victory over it from a converted Christian, the religious conception of the universeis founded on an Andean dualitry. The old beliefs remain and it is not true that theyhave been vanquished by the Christian god. Myth is the repository of the new "power"conditions.En los capítulos 20 y 21 de Dioses y hombres de Huarochirí la voz mítica filtra reprochesmanifiestos hacia la tradición de los antiguos y a la vez deja sentir un respeto temerosohacia la prédica del extirpador de idolatría. A pesar de esto, no dejan de comprobarselas advertencias que da el padre Ávila en el primer título de su manuscrito acerca delpoco progreso que ha hecho la prédica de la palabra entre los indios de la región, pueséstos continuaban perdidos en sus "errores", "supersticiones" y "ritos diabólicos".·Vamosa ver que aunque la voz oral narra la historia del final del culto de una huaca en lacomunidad de Checas y la victoria sobre éste de un creyente cristiano hijo de un curacaque también renegó de las huacas antiguas, la concepción religiosa del unive~so no dejaen ningún momento de estar regida por la dualidad andina o yanantin y la creencia enla realidad fáctica de las huacas perdura a pesar de que se haya dicho que han sido vencidaspor el dios cristiano, pues el mito adapta y conserva las tradiciones en las nuevassituaciones de poder.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2007-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/793310.15381/escrypensam.v10i21.7933Escritura y Pensamiento; Vol 10 No 21 (2007); 147 - 172Escritura y Pensamiento; Vol. 10 Núm. 21 (2007); 147 - 1721609-91091561-087X10.15381/escrypensam.v10i21reponame:Revista UNMSM - Escritura y Pensamientoinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/7933/6908info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:40:45Zmail@mail.com - |
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Chapters 20 and 21 of Gods and Men of Huarochiri show the mythic voice enacting reproachingwords towards Andean tradition and at the same time a respectful acceptanceof preaching coming from the "extirpador" of idolatries. Also, are easily given creditFather Davila · s admonitions about the slow progress of the Word among the natives because they remained "lost" in their "errors, superstitions and satanic rites". However,as it is reported, although we see the end of a huaca in the community of Checas andthe victory over it from a converted Christian, the religious conception of the universeis founded on an Andean dualitry. The old beliefs remain and it is not true that theyhave been vanquished by the Christian god. Myth is the repository of the new "power"conditions. |
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