Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district

Descripción del Articulo

An educational program on oral health prevention with a strong component based on playful strategy was developed for 28 children, 7 - 9 year olds from the Andrés Razuri school of San Martin de Porres district. The level of knowledge of the children was evaluated before and after the intervention sho...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Evaristo Chiyong, Teresa, Pinto Pazos, Helen, Salas Sayán, Omar, Gallegos Huamaní, Joe
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3041
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3041
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pediatric dentistry
oral health
ludic strategy.
Odontopediatría
salud bucal
estrategia lúdica.
id 1609-8617_fb5596637e9e997170536931a9061dcb
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3041
network_acronym_str 1609-8617
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
spelling Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres districtEducación odontológica en escolares de 7-9 años del colegio Andrés Rázuri del distrito San Martín de PorresEvaristo Chiyong, TeresaPinto Pazos, HelenSalas Sayán, OmarGallegos Huamaní, JoePediatric dentistryoral healthludic strategy.Odontopediatríasalud bucalestrategia lúdica.An educational program on oral health prevention with a strong component based on playful strategy was developed for 28 children, 7 - 9 year olds from the Andrés Razuri school of San Martin de Porres district. The level of knowledge of the children was evaluated before and after the intervention showing that before no one recognized dental caries as a disease, after receiving the pertinent information, 37 % of them did, and 67 % can recognize 4 factors that generate them. They recognize 3 basic hygienic basic elements which changed from 46.4 % to 88 %, the concept of the moments of tooth brushing was changed so that they associated them with the ingestion of food of 17.9 % to 56 %, the identification of seals as a preventive element varied from 28 % to 74 %, then we conclude that the levels of knowledge were inverted by the efficiency of the proposed strategies, reaffirming that the education based on the game provides positive results in the infantile population.Se desarrolló un programa educativo sobre prevención en salud oral con un fuerte componente basado en estrategia lúdica en 28 niños de 7 a 9 años del colegio Andrés Rázuri del distrito San Martín de Porres. Se evaluó el nivel de conocimiento de los niños antes y después de la intervención encontrándose que antes de la intervención ninguno reconocía la caries dental como enfermedad, luego de recibir la información pertinente el 37% la identifica como tal, además que el 67% puede reconocer los 4 factores indispensables de su generación. El reconocimiento de los 3 elementos básicos de higiene varió de 46.4% a 88%, se modificó el concepto de momentos de cepillado de modo que lo asocien con los alimentos ingeridos de 17.9% a 56%, la identificación de sellante como elemento preventivo varió de 28% a 74%, entonces concluimos que los niveles de conocimiento fueron invertidos por la eficacia de las estrategias propuestas, reafirmando que la educación basada en el juego proporciona resultados positivos en la población infantil.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2007-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/304110.15381/os.v10i2.3041Odontología Sanmarquina; Vol 10 No 2 (2007); 21-23Odontología Sanmarquina; Vol. 10 Núm. 2 (2007); 21-231609-86171560-9111reponame:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquinainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3041/2560Derechos de autor 2007 Teresa Evaristo Chiyong, Helen Pinto Pazos, Omar Salas Sayán, Joe Gallegos Huamaníhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:15:46Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
Educación odontológica en escolares de 7-9 años del colegio Andrés Rázuri del distrito San Martín de Porres
title Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
spellingShingle Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
Evaristo Chiyong, Teresa
Pediatric dentistry
oral health
ludic strategy.
Odontopediatría
salud bucal
estrategia lúdica.
title_short Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
title_full Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
title_fullStr Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
title_full_unstemmed Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
title_sort Odontological education in 7-9 year old scholars of Andrés Rázuri School of San Martín de Porres district
dc.creator.none.fl_str_mv Evaristo Chiyong, Teresa
Pinto Pazos, Helen
Salas Sayán, Omar
Gallegos Huamaní, Joe
author Evaristo Chiyong, Teresa
author_facet Evaristo Chiyong, Teresa
Pinto Pazos, Helen
Salas Sayán, Omar
Gallegos Huamaní, Joe
author_role author
author2 Pinto Pazos, Helen
Salas Sayán, Omar
Gallegos Huamaní, Joe
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Pediatric dentistry
oral health
ludic strategy.
Odontopediatría
salud bucal
estrategia lúdica.
topic Pediatric dentistry
oral health
ludic strategy.
Odontopediatría
salud bucal
estrategia lúdica.
dc.description.none.fl_txt_mv An educational program on oral health prevention with a strong component based on playful strategy was developed for 28 children, 7 - 9 year olds from the Andrés Razuri school of San Martin de Porres district. The level of knowledge of the children was evaluated before and after the intervention showing that before no one recognized dental caries as a disease, after receiving the pertinent information, 37 % of them did, and 67 % can recognize 4 factors that generate them. They recognize 3 basic hygienic basic elements which changed from 46.4 % to 88 %, the concept of the moments of tooth brushing was changed so that they associated them with the ingestion of food of 17.9 % to 56 %, the identification of seals as a preventive element varied from 28 % to 74 %, then we conclude that the levels of knowledge were inverted by the efficiency of the proposed strategies, reaffirming that the education based on the game provides positive results in the infantile population.
Se desarrolló un programa educativo sobre prevención en salud oral con un fuerte componente basado en estrategia lúdica en 28 niños de 7 a 9 años del colegio Andrés Rázuri del distrito San Martín de Porres. Se evaluó el nivel de conocimiento de los niños antes y después de la intervención encontrándose que antes de la intervención ninguno reconocía la caries dental como enfermedad, luego de recibir la información pertinente el 37% la identifica como tal, además que el 67% puede reconocer los 4 factores indispensables de su generación. El reconocimiento de los 3 elementos básicos de higiene varió de 46.4% a 88%, se modificó el concepto de momentos de cepillado de modo que lo asocien con los alimentos ingeridos de 17.9% a 56%, la identificación de sellante como elemento preventivo varió de 28% a 74%, entonces concluimos que los niveles de conocimiento fueron invertidos por la eficacia de las estrategias propuestas, reafirmando que la educación basada en el juego proporciona resultados positivos en la población infantil.
description An educational program on oral health prevention with a strong component based on playful strategy was developed for 28 children, 7 - 9 year olds from the Andrés Razuri school of San Martin de Porres district. The level of knowledge of the children was evaluated before and after the intervention showing that before no one recognized dental caries as a disease, after receiving the pertinent information, 37 % of them did, and 67 % can recognize 4 factors that generate them. They recognize 3 basic hygienic basic elements which changed from 46.4 % to 88 %, the concept of the moments of tooth brushing was changed so that they associated them with the ingestion of food of 17.9 % to 56 %, the identification of seals as a preventive element varied from 28 % to 74 %, then we conclude that the levels of knowledge were inverted by the efficiency of the proposed strategies, reaffirming that the education based on the game provides positive results in the infantile population.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3041
10.15381/os.v10i2.3041
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3041
identifier_str_mv 10.15381/os.v10i2.3041
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3041/2560
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2007 Teresa Evaristo Chiyong, Helen Pinto Pazos, Omar Salas Sayán, Joe Gallegos Huamaní
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2007 Teresa Evaristo Chiyong, Helen Pinto Pazos, Omar Salas Sayán, Joe Gallegos Huamaní
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
dc.source.none.fl_str_mv Odontología Sanmarquina; Vol 10 No 2 (2007); 21-23
Odontología Sanmarquina; Vol. 10 Núm. 2 (2007); 21-23
1609-8617
1560-9111
reponame:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
collection Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701385728466878464
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).