ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR
Descripción del Articulo
The present article seeks to analyze the educational reform in Ecuador from the new institutions of the country, which constitutes the government of Econ. Rafael Correa Delgado with the new educational model that began in January 2010, after the complete restructuring of the Ministry of Education, w...
Autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Quipukamayoc |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/11062 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11062 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educational reform early childhood education intercultural institutions educational quality Reforma educativa educación inicial institucionalidad calidad educativa. |
id |
1609-8196_7c6ec03a983006e74dc7ae292f48f5da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/11062 |
network_acronym_str |
1609-8196 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Quipukamayoc |
spelling |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADORANÁLISIS DE LA REFORMA EDUCATIVA EN EL ECUADORVásquez Flores, José AlbertoBetancourt Gonzaga, Víctor AlbertoChávez Cruz, Gonzalo JuniorMaza Iñiguez, José VicenteHerrera Freire, Alexander GeovannyZúñiga Reyes, Gladys NarcisaEducational reformearly childhood educationinterculturalinstitutionseducational qualityReforma educativaeducación inicialinterculturalinstitucionalidadcalidad educativa.The present article seeks to analyze the educational reform in Ecuador from the new institutions of the country, which constitutes the government of Econ. Rafael Correa Delgado with the new educational model that began in January 2010, after the complete restructuring of the Ministry of Education, whose objective was to ensure the path to early education in Ecuador with quality and warmth, strengthening the education authority, deconcentration articulated a system that encourages an approach with citizens and access to free education at all levels: primary, se-condary and higher, with some necessary conditions.An introduction is drawn from educational reform succeeded in 1983, which originates four years later, the “Education Law” or Law 127, published in Official Record 484 of May 3, 1983.This analysis also helps to demonstrate concrete results or social and educational progress that has generated educational reform within the internal and external environment, based on the perspective of before and after, and how through, its application has been made to strengthen the processes to improve the quality, re-levance, equity and efficiency of education in Ecuador.El presente artículo está orientado a analizar la reformaeducativa en el Ecuador a partir de la nueva institucionalidaddel país, la que se constituye en el gobierno delEcon. Rafael Correa Delgado con el nuevo modeloeducativo que se inició en enero de 2010, a partir dela reestructuración total del Ministerio de Educación,cuyo objetivo fue asegurar el camino a la educacióninicial en el Ecuador con calidad y calidez, fortaleciendola autoridad educativa, articulada con un sistemadesconcentrador, que propicia un acercamiento conlos ciudadanos y un acceso a la educación gratuita entodos los niveles: primaria, secundaria y superior, conalgunos condicionantes necesarios.Se redacta una introducción a partir de la reformaeducativa sucedida en el año 1983, la que originacuatro años después, la “Ley Orgánica de Educación”o Ley 127, publicada en el Registro Oficial 484 del 3de mayo de 1983.Este análisis contribuye también a demostrar los resultadosconcretos o el progreso social y educativo queha generado la reforma educativa dentro del contextointerior y exterior, tomando como base la perspectivadel antes y después, y cómo mediante, su aplicaciónse ha logrado fortalecer los procesos de mejoramientode la calidad, relevancia, equidad y eficiencia de laeducación en el Ecuador.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1106210.15381/quipu.v22i42.11062Quipukamayoc; Vol 22 No 42 (2014); 201-207Quipukamayoc; Vol. 22 Núm. 42 (2014); 201-2071609-81961560-9103reponame:Revista UNMSM - Quipukamayocinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11062/9941Derechos de autor 2014 José Alberto Vásquez Flores, Víctor Alberto Betancourt Gonzaga, Gonzalo Junior Chávez Cruz, José Vicente Maza Iñiguez, Alexander Geovanny Herrera Freire, Gladys Narcisa Zúñiga Reyeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:31:49Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR ANÁLISIS DE LA REFORMA EDUCATIVA EN EL ECUADOR |
title |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR |
spellingShingle |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR Vásquez Flores, José Alberto Educational reform early childhood education intercultural institutions educational quality Reforma educativa educación inicial intercultural institucionalidad calidad educativa. |
title_short |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR |
title_full |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR |
title_fullStr |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR |
title_full_unstemmed |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR |
title_sort |
ANALYSIS OF EDUCATIONAL REFORM IN ECUADOR |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vásquez Flores, José Alberto Betancourt Gonzaga, Víctor Alberto Chávez Cruz, Gonzalo Junior Maza Iñiguez, José Vicente Herrera Freire, Alexander Geovanny Zúñiga Reyes, Gladys Narcisa |
author |
Vásquez Flores, José Alberto |
author_facet |
Vásquez Flores, José Alberto Betancourt Gonzaga, Víctor Alberto Chávez Cruz, Gonzalo Junior Maza Iñiguez, José Vicente Herrera Freire, Alexander Geovanny Zúñiga Reyes, Gladys Narcisa |
author_role |
author |
author2 |
Betancourt Gonzaga, Víctor Alberto Chávez Cruz, Gonzalo Junior Maza Iñiguez, José Vicente Herrera Freire, Alexander Geovanny Zúñiga Reyes, Gladys Narcisa |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educational reform early childhood education intercultural institutions educational quality Reforma educativa educación inicial intercultural institucionalidad calidad educativa. |
topic |
Educational reform early childhood education intercultural institutions educational quality Reforma educativa educación inicial intercultural institucionalidad calidad educativa. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present article seeks to analyze the educational reform in Ecuador from the new institutions of the country, which constitutes the government of Econ. Rafael Correa Delgado with the new educational model that began in January 2010, after the complete restructuring of the Ministry of Education, whose objective was to ensure the path to early education in Ecuador with quality and warmth, strengthening the education authority, deconcentration articulated a system that encourages an approach with citizens and access to free education at all levels: primary, se-condary and higher, with some necessary conditions.An introduction is drawn from educational reform succeeded in 1983, which originates four years later, the “Education Law” or Law 127, published in Official Record 484 of May 3, 1983.This analysis also helps to demonstrate concrete results or social and educational progress that has generated educational reform within the internal and external environment, based on the perspective of before and after, and how through, its application has been made to strengthen the processes to improve the quality, re-levance, equity and efficiency of education in Ecuador. El presente artículo está orientado a analizar la reformaeducativa en el Ecuador a partir de la nueva institucionalidaddel país, la que se constituye en el gobierno delEcon. Rafael Correa Delgado con el nuevo modeloeducativo que se inició en enero de 2010, a partir dela reestructuración total del Ministerio de Educación,cuyo objetivo fue asegurar el camino a la educacióninicial en el Ecuador con calidad y calidez, fortaleciendola autoridad educativa, articulada con un sistemadesconcentrador, que propicia un acercamiento conlos ciudadanos y un acceso a la educación gratuita entodos los niveles: primaria, secundaria y superior, conalgunos condicionantes necesarios.Se redacta una introducción a partir de la reformaeducativa sucedida en el año 1983, la que originacuatro años después, la “Ley Orgánica de Educación”o Ley 127, publicada en el Registro Oficial 484 del 3de mayo de 1983.Este análisis contribuye también a demostrar los resultadosconcretos o el progreso social y educativo queha generado la reforma educativa dentro del contextointerior y exterior, tomando como base la perspectivadel antes y después, y cómo mediante, su aplicaciónse ha logrado fortalecer los procesos de mejoramientode la calidad, relevancia, equidad y eficiencia de laeducación en el Ecuador. |
description |
The present article seeks to analyze the educational reform in Ecuador from the new institutions of the country, which constitutes the government of Econ. Rafael Correa Delgado with the new educational model that began in January 2010, after the complete restructuring of the Ministry of Education, whose objective was to ensure the path to early education in Ecuador with quality and warmth, strengthening the education authority, deconcentration articulated a system that encourages an approach with citizens and access to free education at all levels: primary, se-condary and higher, with some necessary conditions.An introduction is drawn from educational reform succeeded in 1983, which originates four years later, the “Education Law” or Law 127, published in Official Record 484 of May 3, 1983.This analysis also helps to demonstrate concrete results or social and educational progress that has generated educational reform within the internal and external environment, based on the perspective of before and after, and how through, its application has been made to strengthen the processes to improve the quality, re-levance, equity and efficiency of education in Ecuador. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11062 10.15381/quipu.v22i42.11062 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11062 |
identifier_str_mv |
10.15381/quipu.v22i42.11062 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/11062/9941 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 José Alberto Vásquez Flores, Víctor Alberto Betancourt Gonzaga, Gonzalo Junior Chávez Cruz, José Vicente Maza Iñiguez, Alexander Geovanny Herrera Freire, Gladys Narcisa Zúñiga Reyes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 José Alberto Vásquez Flores, Víctor Alberto Betancourt Gonzaga, Gonzalo Junior Chávez Cruz, José Vicente Maza Iñiguez, Alexander Geovanny Herrera Freire, Gladys Narcisa Zúñiga Reyes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
dc.source.none.fl_str_mv |
Quipukamayoc; Vol 22 No 42 (2014); 201-207 Quipukamayoc; Vol. 22 Núm. 42 (2014); 201-207 1609-8196 1560-9103 reponame:Revista UNMSM - Quipukamayoc instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Quipukamayoc |
collection |
Revista UNMSM - Quipukamayoc |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386684735684608 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).