QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU
Descripción del Articulo
This article is the result of a brief exploratory investigation of the relationship between quality models proposed by the administrative doctrine and the national accreditation process of Peruvian universities. The Peruvian university, reflecting on the political, social, cultural and technological...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Quipukamayoc |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4014 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/4014 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Calidad modelos de calidad Universidad Peruana formación profesional acreditación de carreras universitarias SINEACE CONEAU administración universitaria. |
id |
1609-8196_0802a924aeebeeebafd506a4542b8cb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4014 |
network_acronym_str |
1609-8196 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Quipukamayoc |
spelling |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERUMODELOS DE CALIDAD EN EL MARCO NORMATIVO DE LA ACREDITACIÓN DE LAS UNIVERSIDADES DEL PERÚFlores Konja, Adrian AlejandroHidalgo Tupia, Manuel AlbertoCalidadmodelos de calidadUniversidad Peruanaformación profesionalacreditación de carreras universitariasSINEACECONEAUadministración universitaria.This article is the result of a brief exploratory investigation of the relationship between quality models proposed by the administrative doctrine and the national accreditation process of Peruvian universities. The Peruvian university, reflecting on the political, social, cultural and technological changes in our society, is also experiencing a process of change, for example, a major expansion in university departments, modalities and number of students. However, this expansion process, often unplanned, has created serious doubts and questions about whether the expansion is ensuring the quality of professional training, research and social outreach. It must also be consistent with the social demands of the market and national development. To meet this need, we have promoted a system of accreditation of the quality of university education through the creation of a National Assessment, Accreditation and Certification of Educational Quality (SINEACE), was prepared in 2003 by the General Law of Education, 28044. They want to know if the quality models proposed in the accreditation standards of the system are consistent with organization doctrinal trends.El presente artículo es resultado de una breve investigación exploratoria de la relación entre los Modelos de calidad propuestos por la doctrina administrativa y el proceso de acreditación nacional de las universidades peruanas. La universidad peruana, reflejando los cambios políticos, sociales, culturales y tecnológicos, está experimentando a su vez un proceso de cambio, por ejemplo, una gran expansión tanto en las carreras, modalidades y número de estudiantes. Sin embargo, este proceso de expansión, en muchos casos no planificada, ha creado serias dudas y cuestionamientos sobre si en la expansión se está garantizando la calidad de la formación profesional, la investigación y la extensión social. Además, debe ser coherente con las demandas sociales, del mercado y del desarrollo nacional. Para responder a esta necesidad, se han promovido un sistema de acreditación de la calidad de la enseñanza universitaria, a través de la creación de un Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa (Sineace), fue dispuesta en el año 2003 por la Ley General de Educación, 28044. Se desea conocer si los modelos de calidad propuestos en las normas de acreditación de dicho Sistema son coherentes con las nuevas tendencias doctrinarias organizacionales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2012-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/401410.15381/quipu.v20i37.4014Quipukamayoc; Vol 20 No 37 (2012); 123-130Quipukamayoc; Vol. 20 Núm. 37 (2012); 123-1301609-81961560-9103reponame:Revista UNMSM - Quipukamayocinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/4014/3194Derechos de autor 2012 Adrian Alejandro Flores Konja, Manuel Alberto Hidalgo Tupiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:30:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU MODELOS DE CALIDAD EN EL MARCO NORMATIVO DE LA ACREDITACIÓN DE LAS UNIVERSIDADES DEL PERÚ |
title |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU |
spellingShingle |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU Flores Konja, Adrian Alejandro Calidad modelos de calidad Universidad Peruana formación profesional acreditación de carreras universitarias SINEACE CONEAU administración universitaria. |
title_short |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU |
title_full |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU |
title_fullStr |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU |
title_full_unstemmed |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU |
title_sort |
QUALITY MODELS IN THE REGULATORY FRAMEWORK FOR THE ACCREDITATION OF THE UNIVERSITIES OF PERU |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Flores Konja, Adrian Alejandro Hidalgo Tupia, Manuel Alberto |
author |
Flores Konja, Adrian Alejandro |
author_facet |
Flores Konja, Adrian Alejandro Hidalgo Tupia, Manuel Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Hidalgo Tupia, Manuel Alberto |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Calidad modelos de calidad Universidad Peruana formación profesional acreditación de carreras universitarias SINEACE CONEAU administración universitaria. |
topic |
Calidad modelos de calidad Universidad Peruana formación profesional acreditación de carreras universitarias SINEACE CONEAU administración universitaria. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article is the result of a brief exploratory investigation of the relationship between quality models proposed by the administrative doctrine and the national accreditation process of Peruvian universities. The Peruvian university, reflecting on the political, social, cultural and technological changes in our society, is also experiencing a process of change, for example, a major expansion in university departments, modalities and number of students. However, this expansion process, often unplanned, has created serious doubts and questions about whether the expansion is ensuring the quality of professional training, research and social outreach. It must also be consistent with the social demands of the market and national development. To meet this need, we have promoted a system of accreditation of the quality of university education through the creation of a National Assessment, Accreditation and Certification of Educational Quality (SINEACE), was prepared in 2003 by the General Law of Education, 28044. They want to know if the quality models proposed in the accreditation standards of the system are consistent with organization doctrinal trends. El presente artículo es resultado de una breve investigación exploratoria de la relación entre los Modelos de calidad propuestos por la doctrina administrativa y el proceso de acreditación nacional de las universidades peruanas. La universidad peruana, reflejando los cambios políticos, sociales, culturales y tecnológicos, está experimentando a su vez un proceso de cambio, por ejemplo, una gran expansión tanto en las carreras, modalidades y número de estudiantes. Sin embargo, este proceso de expansión, en muchos casos no planificada, ha creado serias dudas y cuestionamientos sobre si en la expansión se está garantizando la calidad de la formación profesional, la investigación y la extensión social. Además, debe ser coherente con las demandas sociales, del mercado y del desarrollo nacional. Para responder a esta necesidad, se han promovido un sistema de acreditación de la calidad de la enseñanza universitaria, a través de la creación de un Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa (Sineace), fue dispuesta en el año 2003 por la Ley General de Educación, 28044. Se desea conocer si los modelos de calidad propuestos en las normas de acreditación de dicho Sistema son coherentes con las nuevas tendencias doctrinarias organizacionales. |
description |
This article is the result of a brief exploratory investigation of the relationship between quality models proposed by the administrative doctrine and the national accreditation process of Peruvian universities. The Peruvian university, reflecting on the political, social, cultural and technological changes in our society, is also experiencing a process of change, for example, a major expansion in university departments, modalities and number of students. However, this expansion process, often unplanned, has created serious doubts and questions about whether the expansion is ensuring the quality of professional training, research and social outreach. It must also be consistent with the social demands of the market and national development. To meet this need, we have promoted a system of accreditation of the quality of university education through the creation of a National Assessment, Accreditation and Certification of Educational Quality (SINEACE), was prepared in 2003 by the General Law of Education, 28044. They want to know if the quality models proposed in the accreditation standards of the system are consistent with organization doctrinal trends. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/4014 10.15381/quipu.v20i37.4014 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/4014 |
identifier_str_mv |
10.15381/quipu.v20i37.4014 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/4014/3194 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Adrian Alejandro Flores Konja, Manuel Alberto Hidalgo Tupia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Adrian Alejandro Flores Konja, Manuel Alberto Hidalgo Tupia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
dc.source.none.fl_str_mv |
Quipukamayoc; Vol 20 No 37 (2012); 123-130 Quipukamayoc; Vol. 20 Núm. 37 (2012); 123-130 1609-8196 1560-9103 reponame:Revista UNMSM - Quipukamayoc instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Quipukamayoc |
collection |
Revista UNMSM - Quipukamayoc |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386682061815808 |
score |
13.882405 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).