Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao

Descripción del Articulo

The study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3r...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Canales Gabriel, Ricardo, Velarde Consoli, Esther, Lingán Huamán, Katherine Susana, Ramírez Mendoza, Juan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/17422
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Executive neuropsychological functions
working memory
reading processes
Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas
memoria de trabajo
procesos de la lectura
id 1609-7475_abdae91b8c1e1a5993569b5dc3edba9d
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/17422
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - CallaoDiferencias en memoria y funciones ejecutivas en niños con diferente nivel lector de Huancavelica y Lima- CallaoCanales Gabriel, RicardoVelarde Consoli, EstherLingán Huamán, Katherine SusanaRamírez Mendoza, JuanExecutive neuropsychological functionsworking memoryreading processesNéstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivasmemoria de trabajoprocesos de la lecturaThe study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3rd. And 4 to. Primary grade, all of Public Educational Institutions. It was a comparative descriptive study. First, the reading processes in the Huancavelica and Lima-Callao groups were evaluated with the PROLEC-R (Cuetos, Rodríguez, Ruano and Arribas, 2007), finding significant differences. On that basis, the Working Memory was evaluated, with subtests of the WISC-IV Test (Wechsler Intelligence Test-2006) and the executive neuropsychological functions with some BANFE tests (Flores-Ostrosky, 2012) in both groups. The results showed significant differences in Working Memory in favor of the Lima-Callao student group. No significant differences were found in executive neuropsychological functions. Finally, no correlation was found between the processes of reading and executive neuropsychological functions. The results and their implications are discussed.El estudio buscó determinar si existen diferencias en memoria de trabajo y funciones neuropsicológicas ejecutivas en niños con diferente nivel lector pertenecientes a realidades socio- culturales distintas. La muestra fue de 71 alumnos de Huancavelica y 82 alumnos de Lima y Callao del 3er. Y 4 to. grado de primaria, todos de Instituciones Educativas Públicas. Fue un estudio descriptivo comparativo. Primero se evaluaron los procesos de la lectura en los grupos de Huancavelica y Lima- Callao con el PROLEC- R (Cuetos, Rodríguez, Ruano y Arribas, 2007), encontrándose diferencias significativas. Sobre esa base se procedió a evaluar la Memoria de trabajo, con subtests de la Prueba WISC- IV (Test de Inteligencia de Wechsler-2006) y las funciones neuropsicológicas ejecutivas con algunos tests del BANFE (Flores-Ostrosky, 2012) en ambos grupos. Los resultados mostraron diferencias significativas en Memoria de Trabajo a favor del grupo de alumnos de Lima- Callao. No se hallaron diferencias significativas en funciones neuropsicológicas ejecutivas. Finalmente, no se halló correlación entre los procesos de la lectura y funciones neuropsicológicas ejecutivas. Se discuten los resultados y sus implicaciones.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1742210.15381/rinvp.v22i2.17422Revista de Investigación en Psicología; Vol 22 No 2 (2019); 217-232Revista de Investigación en Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2019); 217-2321609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422/14652Derechos de autor 2020 Ricardo Canales Gabriel, Esther Velarde Consoli, Katherine Susana Lingán Huamán, Juan Ramírez Mendozahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:51Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
Diferencias en memoria y funciones ejecutivas en niños con diferente nivel lector de Huancavelica y Lima- Callao
title Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
spellingShingle Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
Canales Gabriel, Ricardo
Executive neuropsychological functions
working memory
reading processes
Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas
memoria de trabajo
procesos de la lectura
title_short Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
title_full Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
title_fullStr Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
title_full_unstemmed Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
title_sort Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
dc.creator.none.fl_str_mv Canales Gabriel, Ricardo
Velarde Consoli, Esther
Lingán Huamán, Katherine Susana
Ramírez Mendoza, Juan
author Canales Gabriel, Ricardo
author_facet Canales Gabriel, Ricardo
Velarde Consoli, Esther
Lingán Huamán, Katherine Susana
Ramírez Mendoza, Juan
author_role author
author2 Velarde Consoli, Esther
Lingán Huamán, Katherine Susana
Ramírez Mendoza, Juan
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Executive neuropsychological functions
working memory
reading processes
Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas
memoria de trabajo
procesos de la lectura
topic Executive neuropsychological functions
working memory
reading processes
Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas
memoria de trabajo
procesos de la lectura
dc.description.none.fl_txt_mv The study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3rd. And 4 to. Primary grade, all of Public Educational Institutions. It was a comparative descriptive study. First, the reading processes in the Huancavelica and Lima-Callao groups were evaluated with the PROLEC-R (Cuetos, Rodríguez, Ruano and Arribas, 2007), finding significant differences. On that basis, the Working Memory was evaluated, with subtests of the WISC-IV Test (Wechsler Intelligence Test-2006) and the executive neuropsychological functions with some BANFE tests (Flores-Ostrosky, 2012) in both groups. The results showed significant differences in Working Memory in favor of the Lima-Callao student group. No significant differences were found in executive neuropsychological functions. Finally, no correlation was found between the processes of reading and executive neuropsychological functions. The results and their implications are discussed.
El estudio buscó determinar si existen diferencias en memoria de trabajo y funciones neuropsicológicas ejecutivas en niños con diferente nivel lector pertenecientes a realidades socio- culturales distintas. La muestra fue de 71 alumnos de Huancavelica y 82 alumnos de Lima y Callao del 3er. Y 4 to. grado de primaria, todos de Instituciones Educativas Públicas. Fue un estudio descriptivo comparativo. Primero se evaluaron los procesos de la lectura en los grupos de Huancavelica y Lima- Callao con el PROLEC- R (Cuetos, Rodríguez, Ruano y Arribas, 2007), encontrándose diferencias significativas. Sobre esa base se procedió a evaluar la Memoria de trabajo, con subtests de la Prueba WISC- IV (Test de Inteligencia de Wechsler-2006) y las funciones neuropsicológicas ejecutivas con algunos tests del BANFE (Flores-Ostrosky, 2012) en ambos grupos. Los resultados mostraron diferencias significativas en Memoria de Trabajo a favor del grupo de alumnos de Lima- Callao. No se hallaron diferencias significativas en funciones neuropsicológicas ejecutivas. Finalmente, no se halló correlación entre los procesos de la lectura y funciones neuropsicológicas ejecutivas. Se discuten los resultados y sus implicaciones.
description The study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3rd. And 4 to. Primary grade, all of Public Educational Institutions. It was a comparative descriptive study. First, the reading processes in the Huancavelica and Lima-Callao groups were evaluated with the PROLEC-R (Cuetos, Rodríguez, Ruano and Arribas, 2007), finding significant differences. On that basis, the Working Memory was evaluated, with subtests of the WISC-IV Test (Wechsler Intelligence Test-2006) and the executive neuropsychological functions with some BANFE tests (Flores-Ostrosky, 2012) in both groups. The results showed significant differences in Working Memory in favor of the Lima-Callao student group. No significant differences were found in executive neuropsychological functions. Finally, no correlation was found between the processes of reading and executive neuropsychological functions. The results and their implications are discussed.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422
10.15381/rinvp.v22i2.17422
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v22i2.17422
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422/14652
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Ricardo Canales Gabriel, Esther Velarde Consoli, Katherine Susana Lingán Huamán, Juan Ramírez Mendoza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Ricardo Canales Gabriel, Esther Velarde Consoli, Katherine Susana Lingán Huamán, Juan Ramírez Mendoza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 22 No 2 (2019); 217-232
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2019); 217-232
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389484697845760
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).