Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao
Descripción del Articulo
The study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3r...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17422 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Executive neuropsychological functions working memory reading processes Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas memoria de trabajo procesos de la lectura |
| id |
1609-7475_abdae91b8c1e1a5993569b5dc3edba9d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/17422 |
| network_acronym_str |
1609-7475 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| spelling |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - CallaoDiferencias en memoria y funciones ejecutivas en niños con diferente nivel lector de Huancavelica y Lima- CallaoCanales Gabriel, RicardoVelarde Consoli, EstherLingán Huamán, Katherine SusanaRamírez Mendoza, JuanExecutive neuropsychological functionsworking memoryreading processesNéstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivasmemoria de trabajoprocesos de la lecturaThe study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3rd. And 4 to. Primary grade, all of Public Educational Institutions. It was a comparative descriptive study. First, the reading processes in the Huancavelica and Lima-Callao groups were evaluated with the PROLEC-R (Cuetos, Rodríguez, Ruano and Arribas, 2007), finding significant differences. On that basis, the Working Memory was evaluated, with subtests of the WISC-IV Test (Wechsler Intelligence Test-2006) and the executive neuropsychological functions with some BANFE tests (Flores-Ostrosky, 2012) in both groups. The results showed significant differences in Working Memory in favor of the Lima-Callao student group. No significant differences were found in executive neuropsychological functions. Finally, no correlation was found between the processes of reading and executive neuropsychological functions. The results and their implications are discussed.El estudio buscó determinar si existen diferencias en memoria de trabajo y funciones neuropsicológicas ejecutivas en niños con diferente nivel lector pertenecientes a realidades socio- culturales distintas. La muestra fue de 71 alumnos de Huancavelica y 82 alumnos de Lima y Callao del 3er. Y 4 to. grado de primaria, todos de Instituciones Educativas Públicas. Fue un estudio descriptivo comparativo. Primero se evaluaron los procesos de la lectura en los grupos de Huancavelica y Lima- Callao con el PROLEC- R (Cuetos, Rodríguez, Ruano y Arribas, 2007), encontrándose diferencias significativas. Sobre esa base se procedió a evaluar la Memoria de trabajo, con subtests de la Prueba WISC- IV (Test de Inteligencia de Wechsler-2006) y las funciones neuropsicológicas ejecutivas con algunos tests del BANFE (Flores-Ostrosky, 2012) en ambos grupos. Los resultados mostraron diferencias significativas en Memoria de Trabajo a favor del grupo de alumnos de Lima- Callao. No se hallaron diferencias significativas en funciones neuropsicológicas ejecutivas. Finalmente, no se halló correlación entre los procesos de la lectura y funciones neuropsicológicas ejecutivas. Se discuten los resultados y sus implicaciones.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1742210.15381/rinvp.v22i2.17422Revista de Investigación en Psicología; Vol 22 No 2 (2019); 217-232Revista de Investigación en Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2019); 217-2321609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422/14652Derechos de autor 2020 Ricardo Canales Gabriel, Esther Velarde Consoli, Katherine Susana Lingán Huamán, Juan Ramírez Mendozahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:51Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao Diferencias en memoria y funciones ejecutivas en niños con diferente nivel lector de Huancavelica y Lima- Callao |
| title |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao |
| spellingShingle |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao Canales Gabriel, Ricardo Executive neuropsychological functions working memory reading processes Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas memoria de trabajo procesos de la lectura |
| title_short |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao |
| title_full |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao |
| title_fullStr |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao |
| title_full_unstemmed |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao |
| title_sort |
Differences in memory and executive functions in children with different level of reading of Huancavelica and Lima - Callao |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Canales Gabriel, Ricardo Velarde Consoli, Esther Lingán Huamán, Katherine Susana Ramírez Mendoza, Juan |
| author |
Canales Gabriel, Ricardo |
| author_facet |
Canales Gabriel, Ricardo Velarde Consoli, Esther Lingán Huamán, Katherine Susana Ramírez Mendoza, Juan |
| author_role |
author |
| author2 |
Velarde Consoli, Esther Lingán Huamán, Katherine Susana Ramírez Mendoza, Juan |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Executive neuropsychological functions working memory reading processes Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas memoria de trabajo procesos de la lectura |
| topic |
Executive neuropsychological functions working memory reading processes Néstor M.funciones neuropsicológicas ejecutivas memoria de trabajo procesos de la lectura |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3rd. And 4 to. Primary grade, all of Public Educational Institutions. It was a comparative descriptive study. First, the reading processes in the Huancavelica and Lima-Callao groups were evaluated with the PROLEC-R (Cuetos, Rodríguez, Ruano and Arribas, 2007), finding significant differences. On that basis, the Working Memory was evaluated, with subtests of the WISC-IV Test (Wechsler Intelligence Test-2006) and the executive neuropsychological functions with some BANFE tests (Flores-Ostrosky, 2012) in both groups. The results showed significant differences in Working Memory in favor of the Lima-Callao student group. No significant differences were found in executive neuropsychological functions. Finally, no correlation was found between the processes of reading and executive neuropsychological functions. The results and their implications are discussed. El estudio buscó determinar si existen diferencias en memoria de trabajo y funciones neuropsicológicas ejecutivas en niños con diferente nivel lector pertenecientes a realidades socio- culturales distintas. La muestra fue de 71 alumnos de Huancavelica y 82 alumnos de Lima y Callao del 3er. Y 4 to. grado de primaria, todos de Instituciones Educativas Públicas. Fue un estudio descriptivo comparativo. Primero se evaluaron los procesos de la lectura en los grupos de Huancavelica y Lima- Callao con el PROLEC- R (Cuetos, Rodríguez, Ruano y Arribas, 2007), encontrándose diferencias significativas. Sobre esa base se procedió a evaluar la Memoria de trabajo, con subtests de la Prueba WISC- IV (Test de Inteligencia de Wechsler-2006) y las funciones neuropsicológicas ejecutivas con algunos tests del BANFE (Flores-Ostrosky, 2012) en ambos grupos. Los resultados mostraron diferencias significativas en Memoria de Trabajo a favor del grupo de alumnos de Lima- Callao. No se hallaron diferencias significativas en funciones neuropsicológicas ejecutivas. Finalmente, no se halló correlación entre los procesos de la lectura y funciones neuropsicológicas ejecutivas. Se discuten los resultados y sus implicaciones. |
| description |
The study sought to determine if there are differences in working memory and executive neuropsychological functions in children with different reading levels belonging to different socio-cultural realities. The sample was 71 students from Huancavelica and 82 students from Lima and Callao from the 3rd. And 4 to. Primary grade, all of Public Educational Institutions. It was a comparative descriptive study. First, the reading processes in the Huancavelica and Lima-Callao groups were evaluated with the PROLEC-R (Cuetos, Rodríguez, Ruano and Arribas, 2007), finding significant differences. On that basis, the Working Memory was evaluated, with subtests of the WISC-IV Test (Wechsler Intelligence Test-2006) and the executive neuropsychological functions with some BANFE tests (Flores-Ostrosky, 2012) in both groups. The results showed significant differences in Working Memory in favor of the Lima-Callao student group. No significant differences were found in executive neuropsychological functions. Finally, no correlation was found between the processes of reading and executive neuropsychological functions. The results and their implications are discussed. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-02 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422 10.15381/rinvp.v22i2.17422 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v22i2.17422 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/17422/14652 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Ricardo Canales Gabriel, Esther Velarde Consoli, Katherine Susana Lingán Huamán, Juan Ramírez Mendoza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Ricardo Canales Gabriel, Esther Velarde Consoli, Katherine Susana Lingán Huamán, Juan Ramírez Mendoza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 22 No 2 (2019); 217-232 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2019); 217-232 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701389484697845760 |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).