Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students

Descripción del Articulo

This research aimed to establish the degree of relationship between interpersonal values and attributional styles of male and female students of the 5th year of secondary education. We used a descriptive correlational method, the sample consisted of 400 students, distributed in proportion to the pop...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tueros C., Rosa, Matalinares C., María, Raymundo V., Ornella
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3922
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3922
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:attributional styles
interpersonal values high school fifth grade students
estilos atributivos
valores interpersonales
estudiantes de quinto grado de secundaria
id 1609-7475_73ccfbf47e2ab41201b4437696477f94
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3922
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school studentsLos valores interpersonales y su relación con los estilos atributivos en estudiantes de quinto de secundariaTueros C., RosaMatalinares C., MaríaRaymundo V., Ornellaattributional stylesinterpersonal values high school fifth grade studentsestilos atributivosvalores interpersonalesestudiantes de quinto grado de secundariaThis research aimed to establish the degree of relationship between interpersonal values and attributional styles of male and female students of the 5th year of secondary education. We used a descriptive correlational method, the sample consisted of 400 students, distributed in proportion to the population. The research was carried out, using the attributional style questionnaire and the Interpersonal Values Questionnaire SIV Leonard Gordon 1977. The results indicate according to the Spearman correlation coefficient exists correlation significant (p<0.05) between the different values interpersonal Support, Conformity, Recognition and Independence with attributional styles in the area of Academic  Achievement and Interpersonal Relations. Instead no significant correlations between Interpersonal Values Compassion and Leadership attributional styles in Areas of Academic Achievement and Interpersonal Relations.La presente investigación tuvo como objetivo establecer la relación entre los valores Interpersonales y los estilos atributivos de estudiantes del 5.to año de educación secundaria. Se utilizó un método descriptivo correlacional, la muestra estuvo conformada por 400 alumnos, distribuidos proporcionalmente a la población. La investigación se llevó a cabo, utilizando el Cuestionario de estilos atributivos y el Cuestionario de Valores Interpersonales SIV de Leonard Gordon 1977. Los resultados indican de acuerdo con el coeficiente de correlación de Spearman que existe correlación significativa (p<0,05) entre los distintos valores interpersonales Soporte, Conformidad, Reconocimiento e Independencia con los Estilos Atributivos en el Área de Logros Académicos y Relaciones Interpersonales. Por el contrario no se obtuvieron correlaciones significativas entre los Valores Interpersonales Benevolencia y Liderazgo con los Estilos Atributivos en las Áreas de Logros Académicos y Relaciones Interpersonales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2013-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/392210.15381/rinvp.v16i1.3922Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 1 (2013); 105-126Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 1 (2013); 105-1261609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3922/3146Derechos de autor 2013 Rosa Tueros C., María Matalinares C., Ornella Raymundo V.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
Los valores interpersonales y su relación con los estilos atributivos en estudiantes de quinto de secundaria
title Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
spellingShingle Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
Tueros C., Rosa
attributional styles
interpersonal values high school fifth grade students
estilos atributivos
valores interpersonales
estudiantes de quinto grado de secundaria
title_short Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
title_full Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
title_fullStr Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
title_full_unstemmed Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
title_sort Interpersonal values and their relation to attributional styles in fifth high school students
dc.creator.none.fl_str_mv Tueros C., Rosa
Matalinares C., María
Raymundo V., Ornella
author Tueros C., Rosa
author_facet Tueros C., Rosa
Matalinares C., María
Raymundo V., Ornella
author_role author
author2 Matalinares C., María
Raymundo V., Ornella
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv attributional styles
interpersonal values high school fifth grade students
estilos atributivos
valores interpersonales
estudiantes de quinto grado de secundaria
topic attributional styles
interpersonal values high school fifth grade students
estilos atributivos
valores interpersonales
estudiantes de quinto grado de secundaria
dc.description.none.fl_txt_mv This research aimed to establish the degree of relationship between interpersonal values and attributional styles of male and female students of the 5th year of secondary education. We used a descriptive correlational method, the sample consisted of 400 students, distributed in proportion to the population. The research was carried out, using the attributional style questionnaire and the Interpersonal Values Questionnaire SIV Leonard Gordon 1977. The results indicate according to the Spearman correlation coefficient exists correlation significant (p<0.05) between the different values interpersonal Support, Conformity, Recognition and Independence with attributional styles in the area of Academic  Achievement and Interpersonal Relations. Instead no significant correlations between Interpersonal Values Compassion and Leadership attributional styles in Areas of Academic Achievement and Interpersonal Relations.
La presente investigación tuvo como objetivo establecer la relación entre los valores Interpersonales y los estilos atributivos de estudiantes del 5.to año de educación secundaria. Se utilizó un método descriptivo correlacional, la muestra estuvo conformada por 400 alumnos, distribuidos proporcionalmente a la población. La investigación se llevó a cabo, utilizando el Cuestionario de estilos atributivos y el Cuestionario de Valores Interpersonales SIV de Leonard Gordon 1977. Los resultados indican de acuerdo con el coeficiente de correlación de Spearman que existe correlación significativa (p<0,05) entre los distintos valores interpersonales Soporte, Conformidad, Reconocimiento e Independencia con los Estilos Atributivos en el Área de Logros Académicos y Relaciones Interpersonales. Por el contrario no se obtuvieron correlaciones significativas entre los Valores Interpersonales Benevolencia y Liderazgo con los Estilos Atributivos en las Áreas de Logros Académicos y Relaciones Interpersonales.
description This research aimed to establish the degree of relationship between interpersonal values and attributional styles of male and female students of the 5th year of secondary education. We used a descriptive correlational method, the sample consisted of 400 students, distributed in proportion to the population. The research was carried out, using the attributional style questionnaire and the Interpersonal Values Questionnaire SIV Leonard Gordon 1977. The results indicate according to the Spearman correlation coefficient exists correlation significant (p<0.05) between the different values interpersonal Support, Conformity, Recognition and Independence with attributional styles in the area of Academic  Achievement and Interpersonal Relations. Instead no significant correlations between Interpersonal Values Compassion and Leadership attributional styles in Areas of Academic Achievement and Interpersonal Relations.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3922
10.15381/rinvp.v16i1.3922
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3922
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v16i1.3922
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3922/3146
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Rosa Tueros C., María Matalinares C., Ornella Raymundo V.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Rosa Tueros C., María Matalinares C., Ornella Raymundo V.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 1 (2013); 105-126
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 1 (2013); 105-126
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389482597548032
score 13.949556
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).