CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS

Descripción del Articulo

For some authors accounting is considered as a social practice whose scope is the economic context with impact on organizations. The case study is a methodology that can link theory with practice and generate a source of knowledge to construct theories and an accounting doctrine.Accounting is applie...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Choy Zevallos, Elsa Esther
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/12468
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12468
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Case study
research methodology
accounting theory
Estudio de caso
metodología de investigación
teoría contable.
id REVUNMSM_b129a301fb7913c01e10b1a39f6107a5
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/12468
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSISCONSTRUCCIÓN DE LA TEORÍA CONTABLE A PARTIR DEL ANÁLISIS DE CASOSChoy Zevallos, Elsa EstherCase studyresearch methodologyaccounting theoryEstudio de casometodología de investigaciónteoría contable.For some authors accounting is considered as a social practice whose scope is the economic context with impact on organizations. The case study is a methodology that can link theory with practice and generate a source of knowledge to construct theories and an accounting doctrine.Accounting is applied with greater intensity in management: business, governmental, environmental, financial, among others; they all have experienced significant casuistry that deserve to be disseminated among students and / or accounting professionals and related sciences.The purpose is to relate accounting research with professional practice. The lack of linking theory with the daily happenings of the organizations in general and accounting practice in particular, makes the theorization about accounting without paying attention to empirical research, which is sometimes criticized and questioned, but it is important as part of the process of knowledge. In this scenario, the question arises: How do we demand accounting theory evolution when relevant facts are not collected from the practice in order to be investigated?The study is descriptive and provides some applicative results to the accounting science, knowledge transfer and confirmation of accounting theories.Para algunos autores, la contabilidad está considerada como una práctica social cuyo ámbito de acción es el contexto económico con impacto en las organizaciones. El estudio de casos es una metodología que puede unir la teoría con la práctica y generar fuente de conocimiento para construir teorías y doctrina contable. La contabilidad se aplica con mayor intensidad en la gestión: empresarial, gubernamental, ambiental, financiera; entre otras, estas han experimentado casuística importante que merecen ser difundidas entre los estudiantes y/o profesionales contables y de ciencias afines. El propósito es relacionar la investigación contable con la práctica profesional, la falta de vinculación de la teoría con el acontecer cotidiano de las organizaciones en general y la práctica contable en particular, hace que se teorice acerca de la contabilidad sin prestar atención a la investigación empírica, que a veces es muy criticada y cuestionada, pero que resulta importante como parte del proceso del conocimiento. En este escenario, surge la interrogante ¿Cómo exigir que evolucione la teoría contable, cuando no se recoge de la práctica hechos relevantes para ser investigados? El estudio es descriptivo y aporta a la ciencia contable resultados aplicativos, trasmisión de conocimientos y confirmación de teorías contables.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2016-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1246810.15381/quipu.v24i45.12468Quipukamayoc; Vol. 24 No. 45 (2016); 93-97Quipukamayoc; v. 24 n. 45 (2016); 93-97Quipukamayoc; Vol. 24 Núm. 45 (2016); 93-971609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12468/11159Derechos de autor 2016 Elsa Esther Choy Zevalloshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/124682020-05-31T19:00:20Z
dc.title.none.fl_str_mv CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
CONSTRUCCIÓN DE LA TEORÍA CONTABLE A PARTIR DEL ANÁLISIS DE CASOS
title CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
spellingShingle CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
Choy Zevallos, Elsa Esther
Case study
research methodology
accounting theory
Estudio de caso
metodología de investigación
teoría contable.
title_short CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
title_full CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
title_fullStr CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
title_full_unstemmed CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
title_sort CONSTRUCTION OF THE ACCOUNTING THEORY FROM CASE ANALYSIS
dc.creator.none.fl_str_mv Choy Zevallos, Elsa Esther
author Choy Zevallos, Elsa Esther
author_facet Choy Zevallos, Elsa Esther
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Case study
research methodology
accounting theory
Estudio de caso
metodología de investigación
teoría contable.
topic Case study
research methodology
accounting theory
Estudio de caso
metodología de investigación
teoría contable.
description For some authors accounting is considered as a social practice whose scope is the economic context with impact on organizations. The case study is a methodology that can link theory with practice and generate a source of knowledge to construct theories and an accounting doctrine.Accounting is applied with greater intensity in management: business, governmental, environmental, financial, among others; they all have experienced significant casuistry that deserve to be disseminated among students and / or accounting professionals and related sciences.The purpose is to relate accounting research with professional practice. The lack of linking theory with the daily happenings of the organizations in general and accounting practice in particular, makes the theorization about accounting without paying attention to empirical research, which is sometimes criticized and questioned, but it is important as part of the process of knowledge. In this scenario, the question arises: How do we demand accounting theory evolution when relevant facts are not collected from the practice in order to be investigated?The study is descriptive and provides some applicative results to the accounting science, knowledge transfer and confirmation of accounting theories.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12468
10.15381/quipu.v24i45.12468
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12468
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v24i45.12468
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12468/11159
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Elsa Esther Choy Zevallos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Elsa Esther Choy Zevallos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol. 24 No. 45 (2016); 93-97
Quipukamayoc; v. 24 n. 45 (2016); 93-97
Quipukamayoc; Vol. 24 Núm. 45 (2016); 93-97
1609-8196
1560-9103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424466358468608
score 13.856838
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).