Statistical literacy from the Quechua workbooks
Descripción del Articulo
This study1 analyzes the statistical content in the mathematics workbook Yupana, designed for first-grade primary school students in Intercultural Bilingual Education (EIB) institutions in Peru. Statistical knowledge is presented in the National Curriculum of Basic Education (CNEB) as the competency...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30032 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | statistical literacy statistical thinking PPDAC Quechua workbook alfabetización estadística pensamiento estadístico cuaderno de trabajo en quechua |
| id |
REVUNMSM_86ef624f907555738421c7df3d0a72ed |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30032 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Statistical literacy from the Quechua workbooksLa alfabetización estadística desde los cuadernos de trabajo en quechuaPérez Taxi, JulianaPérez Taxi, Julianastatistical literacystatistical thinkingPPDACQuechua workbookalfabetización estadísticapensamiento estadísticoPPDACcuaderno de trabajo en quechuaThis study1 analyzes the statistical content in the mathematics workbook Yupana, designed for first-grade primary school students in Intercultural Bilingual Education (EIB) institutions in Peru. Statistical knowledge is presented in the National Curriculum of Basic Education (CNEB) as the competency called «Solve data management and uncertainty problems» according to the Ministry of Education of Peru (MINEDU, 2017). This article aims to describe the degree of statistical literacy embedded in the learning activities proposed in the workbooks, considering the Quechua language of the Chanka variety. To achieve this, a statistical content activity from the workbook is analyzed using the Problem, Plan, Data, Analysis, and Conclusion (PPDAC)cycle approach, alongside the ethnomathematical approach, to relate the intercultural context to statistical knowledge. The workbooks in quechua contain texts with statistical terminology, as well as texts that, although they do not include specific statistical terms, promote the development of statistical thinking and, consequently, statistical literacy. The study results will outline the degree of mediation required by EIB teachers to help bilingual students construct the meanings of statistical concepts through the activities proposedin the workbooks.El presente estudio analiza el contenido estadístico en el cuaderno de trabajo de matemática Yupana, dirigido a estudiantes de primer grado de primaria en instituciones educativas de Educación Intercultural Bilingüe (EIB) en el Perú. El conocimiento estadístico se presenta en el Currículo Nacional de Educación Básica (CNEB) como la competencia denominada «Resuelve problemas de gestión de datos e incertidumbre», según el Ministerio de Educación del Perú (Minedu, 2017). Este artículo tiene como objetivo describir el grado de alfabetización estadística inmerso en las actividades de aprendizaje propuestos en los cuadernos de trabajo, considerando la lengua quechua de la variedad chanka. Para ello, se analiza una actividad del contenido estadístico del cuaderno de trabajo utilizando el enfoque del ciclo «problema, plan, datos, análisis y conclusión» (PPDAC), junto con el enfoque etnomatemático, a fin de relacionar el contexto intercultural con el saber estadístico. Los cuadernos de trabajo en quechua contienen textos con terminología estadística, así como textos que, aunque no incluyan términos estadísticos específicos, implican el desarrollo del pensamiento estadístico y, por ende, la alfabetización estadística. Los resultados del estudio permitirán esbozar el grado de mediación necesaria que el docente de EIB debe realizar para que los estudiantes bilingües construyan los significados de conceptos estadísticos a partir de las actividades propuestas en los cuadernos de trabajo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2025-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/3003210.15381/tesis.v19i26.30032Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 811-835Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 811-8352707-63341995-696710.15381/tesis.v19i26reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032/22639Derechos de autor 2025 Juliana Pérez Taxihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/300322025-10-16T17:45:26Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Statistical literacy from the Quechua workbooks La alfabetización estadística desde los cuadernos de trabajo en quechua |
| title |
Statistical literacy from the Quechua workbooks |
| spellingShingle |
Statistical literacy from the Quechua workbooks Pérez Taxi, Juliana statistical literacy statistical thinking PPDAC Quechua workbook alfabetización estadística pensamiento estadístico PPDAC cuaderno de trabajo en quechua |
| title_short |
Statistical literacy from the Quechua workbooks |
| title_full |
Statistical literacy from the Quechua workbooks |
| title_fullStr |
Statistical literacy from the Quechua workbooks |
| title_full_unstemmed |
Statistical literacy from the Quechua workbooks |
| title_sort |
Statistical literacy from the Quechua workbooks |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez Taxi, Juliana Pérez Taxi, Juliana |
| author |
Pérez Taxi, Juliana |
| author_facet |
Pérez Taxi, Juliana |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
statistical literacy statistical thinking PPDAC Quechua workbook alfabetización estadística pensamiento estadístico PPDAC cuaderno de trabajo en quechua |
| topic |
statistical literacy statistical thinking PPDAC Quechua workbook alfabetización estadística pensamiento estadístico PPDAC cuaderno de trabajo en quechua |
| description |
This study1 analyzes the statistical content in the mathematics workbook Yupana, designed for first-grade primary school students in Intercultural Bilingual Education (EIB) institutions in Peru. Statistical knowledge is presented in the National Curriculum of Basic Education (CNEB) as the competency called «Solve data management and uncertainty problems» according to the Ministry of Education of Peru (MINEDU, 2017). This article aims to describe the degree of statistical literacy embedded in the learning activities proposed in the workbooks, considering the Quechua language of the Chanka variety. To achieve this, a statistical content activity from the workbook is analyzed using the Problem, Plan, Data, Analysis, and Conclusion (PPDAC)cycle approach, alongside the ethnomathematical approach, to relate the intercultural context to statistical knowledge. The workbooks in quechua contain texts with statistical terminology, as well as texts that, although they do not include specific statistical terms, promote the development of statistical thinking and, consequently, statistical literacy. The study results will outline the degree of mediation required by EIB teachers to help bilingual students construct the meanings of statistical concepts through the activities proposedin the workbooks. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-05-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032 10.15381/tesis.v19i26.30032 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032 |
| identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v19i26.30032 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032/22639 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Juliana Pérez Taxi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Juliana Pérez Taxi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 811-835 Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 811-835 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v19i26 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424685534969856 |
| score |
13.898196 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).