Statistical literacy from the Quechua workbooks

Descripción del Articulo

This study1 analyzes the statistical content in the mathematics workbook Yupana, designed for first-grade primary school students in Intercultural Bilingual Education (EIB) institutions in Peru. Statistical knowledge is presented in the National Curriculum of Basic Education (CNEB) as the competency...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pérez Taxi, Juliana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30032
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:statistical literacy
statistical thinking
PPDAC
Quechua workbook
alfabetización estadística
pensamiento estadístico
cuaderno de trabajo en quechua
id REVUNMSM_86ef624f907555738421c7df3d0a72ed
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30032
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Statistical literacy from the Quechua workbooksLa alfabetización estadística desde los cuadernos de trabajo en quechuaPérez Taxi, JulianaPérez Taxi, Julianastatistical literacystatistical thinkingPPDACQuechua workbookalfabetización estadísticapensamiento estadísticoPPDACcuaderno de trabajo en quechuaThis study1 analyzes the statistical content in the mathematics workbook Yupana, designed for first-grade primary school students in Intercultural Bilingual Education (EIB) institutions in Peru. Statistical knowledge is presented in the National Curriculum of Basic Education (CNEB) as the competency called «Solve data management and uncertainty problems» according to the Ministry of Education of Peru (MINEDU, 2017). This article aims to describe the degree of statistical literacy embedded in the learning activities proposed in the workbooks, considering the Quechua language of the Chanka variety. To achieve this, a statistical content activity from the workbook is analyzed using the Problem, Plan, Data, Analysis, and Conclusion (PPDAC)cycle approach, alongside the ethnomathematical approach, to relate the intercultural context to statistical knowledge. The workbooks in quechua contain texts with statistical terminology, as well as texts that, although they do not include specific statistical terms, promote the development of statistical thinking and, consequently, statistical literacy. The study results will outline the degree of mediation required by EIB teachers to help bilingual students construct the meanings of statistical concepts through the activities proposedin the workbooks.El presente estudio analiza el contenido estadístico en el cuaderno de trabajo de matemática Yupana, dirigido a estudiantes de primer grado de primaria en instituciones educativas de Educación Intercultural Bilingüe (EIB) en el Perú. El conocimiento estadístico se presenta en el Currículo Nacional de Educación Básica (CNEB) como la competencia denominada «Resuelve problemas de gestión de datos e incertidumbre», según el Ministerio de Educación del Perú (Minedu, 2017). Este artículo tiene como objetivo describir el grado de alfabetización estadística inmerso en las actividades de aprendizaje propuestos en los cuadernos de trabajo, considerando la lengua quechua de la variedad chanka. Para ello, se analiza una actividad del contenido estadístico del cuaderno de trabajo utilizando el enfoque del ciclo «problema, plan, datos, análisis y conclusión» (PPDAC), junto con el enfoque etnomatemático, a fin de relacionar el contexto intercultural con el saber estadístico. Los cuadernos de trabajo en quechua contienen textos con terminología estadística, así como textos que, aunque no incluyan términos estadísticos específicos, implican el desarrollo del pensamiento estadístico y, por ende, la alfabetización estadística. Los resultados del estudio permitirán esbozar el grado de mediación necesaria que el docente de EIB debe realizar para que los estudiantes bilingües construyan los significados de conceptos estadísticos a partir de las actividades propuestas en los cuadernos de trabajo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2025-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/3003210.15381/tesis.v19i26.30032Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 811-835Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 811-8352707-63341995-696710.15381/tesis.v19i26reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032/22639Derechos de autor 2025 Juliana Pérez Taxihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/300322025-10-16T17:45:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Statistical literacy from the Quechua workbooks
La alfabetización estadística desde los cuadernos de trabajo en quechua
title Statistical literacy from the Quechua workbooks
spellingShingle Statistical literacy from the Quechua workbooks
Pérez Taxi, Juliana
statistical literacy
statistical thinking
PPDAC
Quechua workbook
alfabetización estadística
pensamiento estadístico
PPDAC
cuaderno de trabajo en quechua
title_short Statistical literacy from the Quechua workbooks
title_full Statistical literacy from the Quechua workbooks
title_fullStr Statistical literacy from the Quechua workbooks
title_full_unstemmed Statistical literacy from the Quechua workbooks
title_sort Statistical literacy from the Quechua workbooks
dc.creator.none.fl_str_mv Pérez Taxi, Juliana
Pérez Taxi, Juliana
author Pérez Taxi, Juliana
author_facet Pérez Taxi, Juliana
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv statistical literacy
statistical thinking
PPDAC
Quechua workbook
alfabetización estadística
pensamiento estadístico
PPDAC
cuaderno de trabajo en quechua
topic statistical literacy
statistical thinking
PPDAC
Quechua workbook
alfabetización estadística
pensamiento estadístico
PPDAC
cuaderno de trabajo en quechua
description This study1 analyzes the statistical content in the mathematics workbook Yupana, designed for first-grade primary school students in Intercultural Bilingual Education (EIB) institutions in Peru. Statistical knowledge is presented in the National Curriculum of Basic Education (CNEB) as the competency called «Solve data management and uncertainty problems» according to the Ministry of Education of Peru (MINEDU, 2017). This article aims to describe the degree of statistical literacy embedded in the learning activities proposed in the workbooks, considering the Quechua language of the Chanka variety. To achieve this, a statistical content activity from the workbook is analyzed using the Problem, Plan, Data, Analysis, and Conclusion (PPDAC)cycle approach, alongside the ethnomathematical approach, to relate the intercultural context to statistical knowledge. The workbooks in quechua contain texts with statistical terminology, as well as texts that, although they do not include specific statistical terms, promote the development of statistical thinking and, consequently, statistical literacy. The study results will outline the degree of mediation required by EIB teachers to help bilingual students construct the meanings of statistical concepts through the activities proposedin the workbooks.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-05-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032
10.15381/tesis.v19i26.30032
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v19i26.30032
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30032/22639
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Juliana Pérez Taxi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Juliana Pérez Taxi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 811-835
Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 811-835
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v19i26
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424685534969856
score 13.898196
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).