The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act

Descripción del Articulo

This research shows a study of teacher appreciation on the effectiveness of the virtual portfolio as an instrument of pedagogical evaluation in Ecuador. The study had the sample participation of 100 teachers in active practice, belonging to the Basic General Education Level, in the Coast-Galapagos r...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Briceño-Núñez, Chess E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1074
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:portafolio
virtualidad
evaluación
pedagogía
portfolio
virtuality
evaluation
pedagogy
id REVUNHEVAL_4b167b63879cb60ad3a278cd0142e6c7
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1074
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching actEl portafolio virtual como instrumento de evaluación pedagógica en Ecuador. Valoraciones desde el acto docenteBriceño-Núñez, Chess E.portafoliovirtualidadevaluaciónpedagogíaportfoliovirtualityevaluationpedagogyThis research shows a study of teacher appreciation on the effectiveness of the virtual portfolio as an instrument of pedagogical evaluation in Ecuador. The study had the sample participation of 100 teachers in active practice, belonging to the Basic General Education Level, in the Coast-Galapagos region, during the first five-month period of the 2020-2021 school year. Participants were selected by intentional sampling and under informed consent. The instrument applied is a decimal scale test to measure the perception of evaluation instruments, with a total of ten propositions, each one with possible variations ranging from a minimum score of 1 to a maximum score of 10 for each proposed assertion, which Its purpose was to identify the degree of validity of this strategy. The results show that in the opinion of teachers the virtual portfolio is a highly effective tool in pedagogical evaluation, so the study concludes that its application in the educational context as a pedagogical tool is relevant and effective.La presente investigación desarrolló un estudio de la apreciación docente sobre la efectividad del portafolio virtual como instrumento de evaluación pedagógica en Ecuador. El estudio contó con la participación muestral de 100 docentes en ejercicio activo, perteneciente al nivel de educación general básica, en la región Costa-Galápagos, durante el primer quinquemestre del año lectivo 2020-2021. Los participantes fueron seleccionados por muestreo intencional y bajo consentimiento informado. El instrumento aplicado fue un test de escala decimal para medir la percepción sobre instrumentos de evaluación, con un total de diez proposiciones, cada una con variaciones posibles que van desde un puntaje mínimo de 1 hasta un puntaje máximo de 10 por cada aseveración propuesta, que tuvo como propósito identificar el grado de validez de esta estrategia. Los resultados demostraron que, a juicio de los docentes, el portafolio virtual es una herramienta altamente efectiva en la evaluación pedagógica, por lo que el estudio concluye que su aplicación en el contexto educativo como herramienta pedagógica resulta pertinente y efectivo.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/107410.33554/riv.15.4.1074Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 239-247Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 239-247Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 239-2471995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1143http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1228Derechos de autor 2021 Chess E. Briceño-Núñezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/10742022-01-06T21:10:11Z
dc.title.none.fl_str_mv The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
El portafolio virtual como instrumento de evaluación pedagógica en Ecuador. Valoraciones desde el acto docente
title The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
spellingShingle The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
Briceño-Núñez, Chess E.
portafolio
virtualidad
evaluación
pedagogía
portfolio
virtuality
evaluation
pedagogy
title_short The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
title_full The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
title_fullStr The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
title_full_unstemmed The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
title_sort The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
dc.creator.none.fl_str_mv Briceño-Núñez, Chess E.
author Briceño-Núñez, Chess E.
author_facet Briceño-Núñez, Chess E.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv portafolio
virtualidad
evaluación
pedagogía
portfolio
virtuality
evaluation
pedagogy
topic portafolio
virtualidad
evaluación
pedagogía
portfolio
virtuality
evaluation
pedagogy
description This research shows a study of teacher appreciation on the effectiveness of the virtual portfolio as an instrument of pedagogical evaluation in Ecuador. The study had the sample participation of 100 teachers in active practice, belonging to the Basic General Education Level, in the Coast-Galapagos region, during the first five-month period of the 2020-2021 school year. Participants were selected by intentional sampling and under informed consent. The instrument applied is a decimal scale test to measure the perception of evaluation instruments, with a total of ten propositions, each one with possible variations ranging from a minimum score of 1 to a maximum score of 10 for each proposed assertion, which Its purpose was to identify the degree of validity of this strategy. The results show that in the opinion of teachers the virtual portfolio is a highly effective tool in pedagogical evaluation, so the study concludes that its application in the educational context as a pedagogical tool is relevant and effective.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074
10.33554/riv.15.4.1074
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074
identifier_str_mv 10.33554/riv.15.4.1074
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1143
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1228
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Chess E. Briceño-Núñez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Chess E. Briceño-Núñez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 239-247
Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 239-247
Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 239-247
1995-445X
1994-1420
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1850141831451377664
score 12.758226
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).