The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act
Descripción del Articulo
This research shows a study of teacher appreciation on the effectiveness of the virtual portfolio as an instrument of pedagogical evaluation in Ecuador. The study had the sample participation of 100 teachers in active practice, belonging to the Basic General Education Level, in the Coast-Galapagos r...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1074 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | portafolio virtualidad evaluación pedagogía portfolio virtuality evaluation pedagogy |
| id |
REVUNHEVAL_4b167b63879cb60ad3a278cd0142e6c7 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1074 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching actEl portafolio virtual como instrumento de evaluación pedagógica en Ecuador. Valoraciones desde el acto docenteBriceño-Núñez, Chess E.portafoliovirtualidadevaluaciónpedagogíaportfoliovirtualityevaluationpedagogyThis research shows a study of teacher appreciation on the effectiveness of the virtual portfolio as an instrument of pedagogical evaluation in Ecuador. The study had the sample participation of 100 teachers in active practice, belonging to the Basic General Education Level, in the Coast-Galapagos region, during the first five-month period of the 2020-2021 school year. Participants were selected by intentional sampling and under informed consent. The instrument applied is a decimal scale test to measure the perception of evaluation instruments, with a total of ten propositions, each one with possible variations ranging from a minimum score of 1 to a maximum score of 10 for each proposed assertion, which Its purpose was to identify the degree of validity of this strategy. The results show that in the opinion of teachers the virtual portfolio is a highly effective tool in pedagogical evaluation, so the study concludes that its application in the educational context as a pedagogical tool is relevant and effective.La presente investigación desarrolló un estudio de la apreciación docente sobre la efectividad del portafolio virtual como instrumento de evaluación pedagógica en Ecuador. El estudio contó con la participación muestral de 100 docentes en ejercicio activo, perteneciente al nivel de educación general básica, en la región Costa-Galápagos, durante el primer quinquemestre del año lectivo 2020-2021. Los participantes fueron seleccionados por muestreo intencional y bajo consentimiento informado. El instrumento aplicado fue un test de escala decimal para medir la percepción sobre instrumentos de evaluación, con un total de diez proposiciones, cada una con variaciones posibles que van desde un puntaje mínimo de 1 hasta un puntaje máximo de 10 por cada aseveración propuesta, que tuvo como propósito identificar el grado de validez de esta estrategia. Los resultados demostraron que, a juicio de los docentes, el portafolio virtual es una herramienta altamente efectiva en la evaluación pedagógica, por lo que el estudio concluye que su aplicación en el contexto educativo como herramienta pedagógica resulta pertinente y efectivo.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/107410.33554/riv.15.4.1074Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 239-247Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 239-247Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 239-2471995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1143http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1228Derechos de autor 2021 Chess E. Briceño-Núñezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/10742022-01-06T21:10:11Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act El portafolio virtual como instrumento de evaluación pedagógica en Ecuador. Valoraciones desde el acto docente |
| title |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act |
| spellingShingle |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act Briceño-Núñez, Chess E. portafolio virtualidad evaluación pedagogía portfolio virtuality evaluation pedagogy |
| title_short |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act |
| title_full |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act |
| title_fullStr |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act |
| title_full_unstemmed |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act |
| title_sort |
The virtual portfolio as a pedagogical evaluation instrument in Ecuador. Valuations from the teaching act |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Briceño-Núñez, Chess E. |
| author |
Briceño-Núñez, Chess E. |
| author_facet |
Briceño-Núñez, Chess E. |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
portafolio virtualidad evaluación pedagogía portfolio virtuality evaluation pedagogy |
| topic |
portafolio virtualidad evaluación pedagogía portfolio virtuality evaluation pedagogy |
| description |
This research shows a study of teacher appreciation on the effectiveness of the virtual portfolio as an instrument of pedagogical evaluation in Ecuador. The study had the sample participation of 100 teachers in active practice, belonging to the Basic General Education Level, in the Coast-Galapagos region, during the first five-month period of the 2020-2021 school year. Participants were selected by intentional sampling and under informed consent. The instrument applied is a decimal scale test to measure the perception of evaluation instruments, with a total of ten propositions, each one with possible variations ranging from a minimum score of 1 to a maximum score of 10 for each proposed assertion, which Its purpose was to identify the degree of validity of this strategy. The results show that in the opinion of teachers the virtual portfolio is a highly effective tool in pedagogical evaluation, so the study concludes that its application in the educational context as a pedagogical tool is relevant and effective. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-31 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074 10.33554/riv.15.4.1074 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074 |
| identifier_str_mv |
10.33554/riv.15.4.1074 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1143 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1074/1228 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Chess E. Briceño-Núñez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Chess E. Briceño-Núñez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 239-247 Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 239-247 Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 239-247 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1850141831451377664 |
| score |
12.758226 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).