Marcuse and “One-dimensional Law”

Descripción del Articulo

The article breaks down Herbet Marcuse's critique of one-dimensional law, the same law that professes a pure and hard law, or rather, legal positivism that rejects the linking of the legal world with other sciences. Thus, one-dimensional law based on the formalism that characterizes it is not c...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Trazegnies Granda, Fernando de
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1969
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/12824
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/12824
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Marcuse
one-dimensional law
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spelling Marcuse and “One-dimensional Law”Marcuse y el "derecho unidimensional"Trazegnies Granda, Fernando deMarcuseone-dimensional lawlegal anti-positivismlawlibertyErosThanatosMarcusederecho unidimensionalantipositivismo jurídicoderecholibertadErosTanatosThe article breaks down Herbet Marcuse's critique of one-dimensional law, the same law that professes a pure and hard law, or rather, legal positivism that rejects the linking of the legal world with other sciences. Thus, one-dimensional law based on the formalism that characterizes it is not capable of questioning the imposed order it has created, regardless of whether it is good or bad. For Marcuse, norms cannot be promulgated independently of the social reality that surrounds them, since law is and will be a manifestation of the "historical praxis of men". Therefore, it must be created under the ends that society pursues. From this, Marcuse points out that law, besides being a reflection of society, has as its main mission to be an instrument that emancipates man from repression; that is to say, a source that promotes freedom, through the eroticization of life, and no longer as a mechanism that mainly limits and controls the egoistic impulses of the human being.El artículo descompone la crítica que realiza Herbet Marcuse al derecho unidimensional, el mismo que profesa un derecho puro y duro o, mejor dicho, al positivismo jurídico que rechaza la vinculación del mundo jurídico con otras ciencias. Así, el derecho unidimensional basado en el formalismo que lo caracteriza no es capaz de cuestionar el orden impuesto que ha creado, sin importar si este sea bueno o malo. Para Marcuse las normas no pueden ser promulgadas independientemente de la realidad social que las rodea; y es que, el derecho es y será una manifestación de la “praxis histórica de los hombres”. Por lo tanto, deberá ser creado bajo los fines que la sociedad persigue. A partir de ello, Marcuse señala que el derecho además de ser un reflejo de la sociedad tiene como principal misión la de ser un instrumento que emancipe al hombre de la represión; es decir, una fuente que promueva la libertad, a través de la erotización de la vida, y ya no como un mecanismo que principalmente limite y controle los impulsos egoístas del ser humano.Pontificia Universidad Católica del Perú1969-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/1282410.18800/derechopucp.196901.005Derecho PUCP; Núm. 27 (1969); 42-602305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/12824/13390Derechos de autor 2016 Derecho PUCPhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/128242023-07-07T00:07:12Z
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