Analysis of quality and framing in the journalistic coverage of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist destination
Descripción del Articulo
The article analyzes the journalistic coverage of the Peruvian cyber media on the recognition of the Historic Sanctuary of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist attraction in the world. The main objective was to study the informative quality and the frames that the Peruvian News Agency An...
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| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
| Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/478 |
| Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Machu Picchu Carbono Neutral Huella de Carbono Calidad Informativa Teoría del Encuadre |
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Analysis of quality and framing in the journalistic coverage of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist destination Análisis de calidad y encuadres en la cobertura periodística sobre Machu Picchu como el primer destino turístico carbono neutral |
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Analysis of quality and framing in the journalistic coverage of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist destination Muguerza Lescano, Mario Juan Machu Picchu Carbono Neutral Huella de Carbono Calidad Informativa Teoría del Encuadre |
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The article analyzes the journalistic coverage of the Peruvian cyber media on the recognition of the Historic Sanctuary of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist attraction in the world. The main objective was to study the informative quality and the frames that the Peruvian News Agency Andina, El Peruano, El Comercio and La República used in digital articles, from October 2, 2020 to January 7, 2022. Through a mixed approach, 48 notes were examined. The results showed that the cybermedia lack specialized sections on environmental issues; there is a lack of dynamism in the use of genres, structures and narrative levels; and episodic and issue frames were more employed. The researchers concluded that positive environmental news is not exposed by the media as much as dramatic events. |
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Analysis of quality and framing in the journalistic coverage of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist destinationAnálisis de calidad y encuadres en la cobertura periodística sobre Machu Picchu como el primer destino turístico carbono neutralMuguerza Lescano, Mario JuanArce Ortiz, NataliaCruz Huamani, María del CarmenMachu PicchuCarbono NeutralHuella de CarbonoCalidad InformativaTeoría del EncuadreThe article analyzes the journalistic coverage of the Peruvian cyber media on the recognition of the Historic Sanctuary of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist attraction in the world. The main objective was to study the informative quality and the frames that the Peruvian News Agency Andina, El Peruano, El Comercio and La República used in digital articles, from October 2, 2020 to January 7, 2022. Through a mixed approach, 48 notes were examined. The results showed that the cybermedia lack specialized sections on environmental issues; there is a lack of dynamism in the use of genres, structures and narrative levels; and episodic and issue frames were more employed. The researchers concluded that positive environmental news is not exposed by the media as much as dramatic events.En este trabajo se analiza la cobertura periodística de los cibermedios peruanos al reconocimiento del Santuario Histórico de Machu Picchu como el primer atractivo turístico carbono neutral del mundo. El objetivo principal es estudiar la calidad informativa y los encuadres que la Agencia Peruana de Noticias Andina, El Peruano, El Comercio y La República utilizan en los artículos digitales, del 2 de octubre de 2020 al 7 de enero de 2022. Mediante un enfoque mixto, se examinan 48 notas. Los resultados indican que los cibermedios carecen de secciones especializadas en temas ambientales; existe una falta de dinamismo en el uso de géneros, estructuras y niveles narrativos; y los encuadres episódicos y de asuntos fueron más empleados; además, las noticias positivas sobre el medioambiente no son expuestas por los medios tanto como los sucesos dramáticos.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/47810.24265/cian.2023.n18.06Correspondences & Analysis; No 18 (2023): Correspondencias & análisis N°18 2023 (july - december); 155-175Correspondencias & análisis; Núm. 18 (2023): Correspondencias & análisis N°18 2023 (julio - diciembre); 155-1752304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/951http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/964http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/971http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/972http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/997http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/998/*ref*/Aguirre, C. y Bernal, J. (2014). Contenidos periodísticos digitales: hacia un modelo de medición de calidad. ComHumanitas: Revista Científica De Comunicación, 5(1), 75-90. https://bit.ly/3u7cUSC/*ref*/Anderson, A. (2011). Sources, media, and modes of climate change communication: the role of celebrities. Wiley interdisciplinary reviews: climate change, 2(4), 535-546. https://doi.org/10.1002/wcc.119/*ref*/Ariza, C., Aranzazu, M. y García, C. (2021). Periodismo ambiental en la prensa digital Latinoamericana. Centro Sur, 5(2), 1-21. https://doi.org/10.37955/cs.v5i2.153/*ref*/Carvalho, A. (2009). Culturas ideológicas y discursos mediáticos sobre la ciencia: relectura de noticia sobre cambio climático. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, (1), 25-47. https://bit.ly/3rF93JL/*ref*/Corbett, J. B., Young, L. E. y Davis, B. L. (2009). Teoría del conflicto e información sobre el cambio climático: interacción entre medios, ciencia, política, industria y audiencias. 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