Analysis of quality and framing in the journalistic coverage of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist destination

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The article analyzes the journalistic coverage of the Peruvian cyber media on the recognition of the Historic Sanctuary of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist attraction in the world. The main objective was to study the informative quality and the frames that the Peruvian News Agency An...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Muguerza Lescano, Mario Juan, Arce Ortiz, Natalia, Cruz Huamani, María del Carmen
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/478
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Machu Picchu
Carbono Neutral
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Teoría del Encuadre
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Análisis de calidad y encuadres en la cobertura periodística sobre Machu Picchu como el primer destino turístico carbono neutral
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description The article analyzes the journalistic coverage of the Peruvian cyber media on the recognition of the Historic Sanctuary of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist attraction in the world. The main objective was to study the informative quality and the frames that the Peruvian News Agency Andina, El Peruano, El Comercio and La República used in digital articles, from October 2, 2020 to January 7, 2022. Through a mixed approach, 48 notes were examined. The results showed that the cybermedia lack specialized sections on environmental issues; there is a lack of dynamism in the use of genres, structures and narrative levels; and episodic and issue frames were more employed. The researchers concluded that positive environmental news is not exposed by the media as much as dramatic events.
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spelling Analysis of quality and framing in the journalistic coverage of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist destinationAnálisis de calidad y encuadres en la cobertura periodística sobre Machu Picchu como el primer destino turístico carbono neutralMuguerza Lescano, Mario JuanArce Ortiz, NataliaCruz Huamani, María del CarmenMachu PicchuCarbono NeutralHuella de CarbonoCalidad InformativaTeoría del EncuadreThe article analyzes the journalistic coverage of the Peruvian cyber media on the recognition of the Historic Sanctuary of Machu Picchu as the first carbon neutral tourist attraction in the world. The main objective was to study the informative quality and the frames that the Peruvian News Agency Andina, El Peruano, El Comercio and La República used in digital articles, from October 2, 2020 to January 7, 2022. Through a mixed approach, 48 notes were examined. The results showed that the cybermedia lack specialized sections on environmental issues; there is a lack of dynamism in the use of genres, structures and narrative levels; and episodic and issue frames were more employed. The researchers concluded that positive environmental news is not exposed by the media as much as dramatic events.En este trabajo se analiza la cobertura periodística de los cibermedios peruanos al reconocimiento del Santuario Histórico de Machu Picchu como el primer atractivo turístico carbono neutral del mundo. El objetivo principal es estudiar la calidad informativa y los encuadres que la Agencia Peruana de Noticias Andina, El Peruano, El Comercio y La República utilizan en los artículos digitales, del 2 de octubre de 2020 al 7 de enero de 2022. Mediante un enfoque mixto, se examinan 48 notas. Los resultados indican que los cibermedios carecen de secciones especializadas en temas ambientales; existe una falta de dinamismo en el uso de géneros, estructuras y niveles narrativos; y los encuadres episódicos y de asuntos fueron más empleados; además, las noticias positivas sobre el medioambiente no son expuestas por los medios tanto como los sucesos dramáticos.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/47810.24265/cian.2023.n18.06Correspondences & Analysis; No 18 (2023): Correspondencias & análisis N°18 2023 (july - december); 155-175Correspondencias & análisis; Núm. 18 (2023): Correspondencias & análisis N°18 2023 (julio - diciembre); 155-1752304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/951http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/964http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/971http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/972http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/997http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/478/998/*ref*/Aguirre, C. y Bernal, J. 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